bibliofiel, boek, grafiek, poëzie

Hoog-Tij – het debuut van Leopold M. Van den Brande (1967)

WIE: Leopold M. Van den Brande
WAT: Hoog-tij
WAAR: Aangekocht bij antiquariaat In ‘t Profijtelijk Boeksken.
WANNEER: Aangekocht op 20 oktober 2018
KAFT: zachte kaft
UITGEVER: “Morgen” Bibliofiele Uitgaven
JAAR: 1967

DE ONTDEKKING VAN DE DICHTER VAN DEN BRANDE
Ik schreef er al eerder over – naar aanleiding van de aankoop van de bundel “Geschraagd geraamte” van Leopold M. Van den Brande die uit Menno Wigmans bibliotheek bleek te komen – maar ik herhaal het, pour la petite histoire, graag nog eens.

Ergens in 2017 zat ik, samen met Frank Mathay, te schrijven in de koffiebar van boekhandel De Zondvloed in Mechelen. Het is te zeggen: we zaten voornamelijk te lullen over schrijven en dronken daar straffe Mechelse bieren bij toen we plots aangesproken werden door een bijzonder heerschap van een zekere leeftijd met een wielertruitje aan.
Of we dichters waren, wilde hij weten.
Dat hij zelf ook veel geschreven en uitgegeven had – talloze bundels & in wel meer dan honderd tijdschriften – en dat je voor zijn debuutbundel in het antiquariaat wel 85 euro moest neertellen.
Frank en ik luisterden met enig ongeloof en stijgende verbazing.
Hoe hij dan wel mocht heten, wilde ik weten toen hij even zijn lange litanie onderbrak.
De naam die genoemd werd, deed welgeteld nihil belletjes rinkelen.
Maar dat we hem zouden Googlen, zo namen we ons voor, als we weer thuis waren later die dag…[voeg in: straffe Mechelse bieren]…avond…[voeg in: straffe Mechelse bieren]…nacht.
Dat deden we.
Leopold M. Van den Brande (Mechelen, 2 november 1947) bleek inderdaad behoorlijk wat gepubliceerd te hebben, bleek ooit een beloftevol, aanstormend talent, maar ook een beetje een relnicht die koppiger was dan goed was voor zijn ‘carrière’.
En voor zijn debuut hoestte ik een jaar later inderdaad 85 euro op bij antiquariaat ‘In ‘t Profijtelijk Boeksken” dat ondertussen alweer ruime tijd opgedoekt is.

HOOG-TIJ
Van den Brandes debuut werd uitgegeven door het literaire tijdschrift “Morgen” dat de dichter begin 1967 oprichtte en dat gevestigd was op het toenmalige adres van de dichter. Van den Brande heeft nadien zowel bundels uitgegeven bij reguliere uitgeverijen als in eigen beheer.
“Hoog-Tij”, een gestencilde en geniete uitgave, bundelt 19 gedichten die Van den Brande schreef in 1965 en 1966 en is geïllustreerd met 3 tekeningen (1 op de voorflap, 2 in de bundel) van de Mechelse kunstenaar Gunther Gooris (1938-2021).

“Hoog-Tij” verscheen in een oplage van 100 genummerde (mijn exemplaar is n° 45) en door Van den Brande en Gooris gesigneerde exemplaren.

VERDOODT
Op de pagina met bio- en bibliografische informatie over dichter en illustrator, die aan het colofon vooraf gaat, kwam ik de naam van een oude bekende tegen. Van den Brande stelde in de jaren ’60, in samenwerking met o.a. F.J. Verdoodt, de bibliofiele uitgave “Poëzie en Grafiek” samen. Deze F.J. Verdoodt was mijn geschiedenisdocent en de promotor van mijn bachelorscriptie toen ik in Gent studeerde…school liep…ingeschreven was aan een hogeschool.

Standaard

Een gedachte over “Hoog-Tij – het debuut van Leopold M. Van den Brande (1967)

  1. ricardo bastardo zegt:

    Hoe word je eigenlijk dichter? Is dat iets wat ik zou kunnen leren? Om dan ook zelfgemaakte boekjes uit te geven die later geld waard zijn en snoeshaantjes op café aan te spreken om over mezelf te representeren?

Plaats een reactie