boek, brieven / correspondenties

FIRE, FIST & BESTIAL WAIL? – de correspondentie van Charles Bukowski (1958-1994)

WIE: Charles Bukowski
WAT: Selected Letters – Volume 1: 1958-1965, Selected Letters – Volume 2: 1965-1970, Selected Letters – Volume 3: 1971-1986 & Selected Letters – Volume 4: 1987-1994
WAAR: Aangekocht bij antiquariaat Streppel in Amsterdam
WANNEER: Aangekocht op 11 maart 2021
KAFT: zachte kaft
UITGEVER: Virgin Books, Ltd.
JAAR: 2004
BLZ.: 214 + 245 + 220 + 220

The Globe Bookstore & Café in Praag

THE GLOBE
Praag. Lente. Niet 1968. Maar 2011.
Na jaren afwezigheid ben ik weer in mijn favoriete stad.
Helaas slechts voor twee of drie dagen en voor de job; ik zie dus voornamelijk de binnenkant van het Hilton.
Maar zodra ik een paar uren vrij ben, duik ik de stad in.
Ik wandel richting The Globe Bookstore & Café – deze, eerste en grootste, Engelstalige boekenwinkel in de stad, werd in 1993 geopend door een aantal Amerikaanse ex-pats.
(Tussen haakjes: hier kan je een stuk, van een van de mede-oprichters, over het ontstaan van The Globe lezen)
Ik heb op dat ogenblik alvast wel een roman of twee – wellicht Post Office en Women – van hem gelezen en uiteraard ook de film Barfly minstens een keer gezien, maar Charles Bukowski’s poëzie is mij dan nog quasi onbekend.

The Globe Bookstore & Café in Praag

THE DAMNED
Enkele maanden eerder is de Europese versie van The pleasures of the damned – een bloemlezing van Bukowski’s poëzie uit de periode 1951 – 1993 – op de markt gekomen.
In de poëziehoek van The Globe wordt mijn aandacht in eerste instantie getrokken door de plank met uitgaves van Twisted Spoon Press – een Praagse uitgeverij die voornamelijk Centraal- en Oost-Europese werken in Engelse vertaling uitgeeft. Ik trek er Time is a midnight scream van de Praagse dissident-dichter Pavel Z. uit het rek. Vervolgens valt mijn oog op de opvallende font op de rug van de Bukowski-bloemlezing. Ik reken beide bundels af bij de gekunsteld-vriendelijke Amerikaanse dame achter de kassa – je kent ze wel: van die types die je zelfs de hemel in zouden prijzen omwille van je uitmuntende keuze als je een rol toiletpapier bij hen zou kopen – loop het hoekje om en het café in, bestel een halve liter Pilsner en ben sindsdien overtuigd liefhebber en gebruiker van de poëzie van Bukowski – ik heb zelfs ooit een aantal van zijn gedichten vertaald en in een bibliofiel uitgaafje op enkele exemplaren verspreid.

THE LETTERS
Voor Bukowski geldt, net als voor de meeste andere auteurs, het volgende…
Zijn proza kan mij slechts met mate boeien – als ik moet kiezen tussen een roman of een non-fictieboek, dan moet de fictie meestal het onderspit delven.
Over zijn poëzie kan je zeggen wat je wil – en er werden al aardig wat onaardige dingen over gezegd en/of geschreven – maar ik ben er een grote fan van en verkies het, doorgaans, boven de non-fictie die ik eerder boven de roman heb verkozen.
Maar meer nog dan naar zijn literaire oeuvre gaat mijn nieuwsgierigheid uit naar zijn correspondenties – ik ben als lezer extreem voyeuristisch en ergo altijd erg nieuwsgierig naar uitgaves van brieven, dagboeken, enzovoorts.
Toen ik vorige week de vier delen van Bukowski’s Selected Letters – bij de meeste antiquariaten vind je wel een of enkele deeltjes, zelden de complete reeks – in de online vitrine van Streppel zag liggen, werd mijn nieuwsgierigheid mij te groot en liet ik de, nét geen duizend pagina’s, correspondentie overkomen naar de BS&E.

FIRE, FIST AND BESTIAL WAIL?
De oudste brief in deze vierdelige selectie uit de correspondentie van Bukowski dateert van 6 juni 1958 en is aan E.V. Griffith gericht.
Op dat ogenblik is Bukowski net aan de slag als postsorteerder op een postkantoor – nadat hij eerder drie jaar als postbezorger brieven en pakjes had rondgedragen – en heeft hij, gestimuleerd door enkele tijdschriftpubicaties, het schrijven weer serieus opgepakt na een schrijfstilte van circa 10 jaar.
E.V. Griffith was de hoofdredacteur van Hearse-magazine en had toegezegd om een chapbook met gedichten van Bukowski uit te geven – Bukowski’s geduld zou op de proef gesteld worden, want de bundel verscheen pas in oktober 1960.
Op 6 juni 1958 stuurt Bukowski een aantal nieuwe gedichten aan Griffith, vraagt hij om er een aantal, eerder verstuurde, te retourneren en breekt hij zijn hoofd over een titel voor de uitgave:

No title ideas yet.
‘Fire, Fist and Bestial Wail’? No. Thought about using title of one of my short stories – ‘Confessions of a Coward and Man Hater’. No.
‘The Mourning, Morning Sunrise’. No.
I don’t know, E.V.
I don’t know.
Anyhow, I’m thinking about it.”

Het werd uiteindelijk – zo weten we ondertussen – Flower, Fist and Bestial Wail (Hearse Press; 1960); een uitgaafje waarvoor, volgens de informatie op marelibri.com de Bukowski-liefhebber hic et nunc 5.499 à 12.691 euro’s moet ophoesten om het aan zijn Bukowski-collectie toe te voegen.

Standaard

Plaats een reactie