Dylan Thomas op vinyl

Hoe kom je er bij om X, Y of Z te gaan verzamelen, werd & wordt mij wel es gevraagd.
Wel…hoe lopen die dingen?
Meestal gebeurt dat stomtoevallig.
In het geval van ‘Dylan Thomas op vinyl’ ging dat zo:

Op 18 januari jl. had ik een eerste afspraak bij mijn diëtiste. De 12 voorafgaande maanden was mijn gewicht in sneltempo 7,5 kilogram gestegen. Toen ik op nieuwjaarsochtend op de weegschaal ging staan, schreeuwde die luid & duidelijk OBEES!
Een & ander had, behalve op mijn ijdelheid, vooral een negatieve invloed op mijn nachtrust. De apneu swingde de pan uit & ik ging als een zombie door de dag.
Er moest dus dringend & rigoureus ingegrepen worden & daarom startte ik onder haar begeleiding met een ‘proteïneshakedieet’.
Het kost een rib uit je lijf, maar het is wel efficient.
En vooral: geen greintje honger.
De bemoedigende resultaten leiden er, na een maand, toe dat ik opnieuw dagelijks aan het sporten ging: aanvankelijk kwartiertjes op de crosstrainer, ondertussen – 3 weken verder – 45 à 60 minuten per dag.
Om die, toch wel redelijk saaie bezigheid, wat op te leuken, kijk ik terwijl ik op het fitnesstoestel sta online naar documentaires.
Voorbije zondag passeerde er eentje over Dylan Thomas en hoe die, eerder toevallig dan doelbewust, vinylplaten ging opnemen met zijn verhalen en poëzie. Volgens de documentaire was hij daarmee de initiator van het ‘audioboek’, maar dat is natuurlijk onzin; alvast Vachel Lindsay was hem daarin circa 30 jaar voor.
Het label waar Dylan opnam – Caedmeon Records – werd gerund door twee net afgestudeerde jongedames: Barbara Holdridge and Marianne Roney & Dylans “A Child’s Christmas in Wales & 5 poems” (Caedmeon – TC 1002; ook wel: “Dylan Thomas Reading Vol. 1”) was de eerste opname die zij maakten & uitgaven.
Dat vond ik wel een charmant verhaal.
& dus kocht ik vanavond alvast 5 Caedmeon-Dylan-lp’s om de collectie op gang te trappen + 1 ‘hommage to Dylan’-lp van Richard Burton (de man die bij de tweede opname van ‘Under Milk Wood’, in 1954 voor BBC Radio, de hoofdvertelstem was; Dylan nam die honeurs in 1953 voor de eerste opnames bij Caedmeon zelf waar.

Zo kom je daar dus bij & zo lopen die dingen.

Geef een reactie

