catawiki

Mijn verhouding met Catawiki laat zich ’t best omschrijven met een lyric van The Pretenders: it’s a thin line between love & hate.

Vandaag zitten we weer bij dat laatste sentiment.

Ik heb me al vaker afgevraagd in hoeverre de vakkennis van sommige van hun veilingmeester verder reikt dan wat er via Google online te vinden is. En zelfs dan nog slagen ze er blijkbaar niet altijd in om het volledige plaatje samen te puzzelen.

Er staat momenteel een bibliofiele uitgave / een kunstwerk van JMH Berckmans & Albert Szukalski te koop op Ebay. Opnieuw te koop – enkele jaren geleden greep ik er helaas al es naast. Vraagprijs: net geen 1.800 EUR. Dat is een behoorlijk aantal duiten die ik niet zomaar ophoest. Dus lag ik twee nachten wakker van de vraag of ik dan maar mijn uiterst zeldzame eerste druk (mét ets van Hans Bellmer) van Histoire d’O moest verpatsen om die aankoop te financieren (& er nog wat centen aan over te houden).

Ik waagde het er op & bood het werk aan op Catawiki. De ‘reserve price’ stelde ik in op 5.500 EUR.

Het verdict van de veilingmeester: dat feest ging niet door; de ‘reserve price’ mocht maximaal 800 EUR bedragen.

Zijn hoofdargument om dat te staven: slechts 1 soortgelijke veiling bij slechts 1 ander veilinghuis waar er afgeklopt werd op 1000 à 1.200 EUR (waarlijk een koopje – er gaan minder schaarse exemplaren zonder de ets voor ettelijke honderden euro’s over de toonbank – ik zou ’t er meteen voor neertellen als ik al niet een exemplaar had & de cash had).

Mijn tegenargument dat “1 soortgelijke veiling bij slechts 1 ander veilinghuis” nogal mager uitvalt als – de verwachte, maar duidelijk niet ingevulde – professionele & gedocumenteerde besluitvorming, werd slechts beantwoord met de stelling dat het wel “het grootste veilinghuis in de wereld was”. Geen idee of dat klopt, zelf had ik nog nooit van Drouot in Parijs gehoord, maar dan ken ik toch een aantal kleinere veilinghuizen die blijkbaar meer verstand van veilen hebben, want die genereren het vijf- tot tienvoud.

 

Geef een reactie

