schijnmanoeuvres

schijn01
er zijn maar weinig dichters waarvan ik alle losse (verzamelde werken laat ik even buiten beschouwing) bundels – ook de bibliofiele uitgaven – in eerste druk in de kast heb staan.
andy fierens is er daar – met 2 reguliere bundels & 1 bibliofiele – eentje van.
schijn02
de andere ontdekte ik in 2013 tijdens het ‘felix poetry festival’ in antwerpen.
na meer dan elf jaar radiostilte was hij eindelijk weer ‘boven water’ – meteen ook de titel van de bundel die in 2012 verschenen was – schreef men toen links & rechts.
dat klopt niet helemaal.
dat van die titel wel.
dat van die elf jaar radiostilte niet.
want ‘boven water’ dat door ‘de arbeiderspers’ werd uitgegeven, is eigenlijk (slechts) een uitgebreide versie van de bibliofiele uitgave die in 2010 al uitgegeven werd op 126 exemplaren bij de gentse bibliofiele drukkerij/uitgeverij ‘druksel
DSCN3338
ook mijn laatste aanwinst van miguel declercq is een mooie – eigenlijk veel mooier dan ‘boven water’ -uitgave van ‘druksel’.
eentje uit 2001 – het jaar waarin ook zijn tweede reguliere bundel ‘zomerzot/somersault’ verscheen – en zoals gebruikelijk op 126 (gesigneerde) exemplaren.
DSCN3340
en ook de gedichten zijn goed. gelukkig. zoals het onderstaande illustreert.

Mij mankeert niets.
Ik werk naar behoren.
Mankeerde mij iets, zou je de verkeerde voor hebben.
Ik ben in orde.
Er is niet wat mij niet opvalt.

Als ik hier maar lang genoeg blijf liggen, bijvoorbeeld,
zullen vogels,
die zich anders onophoudelijk
omhoog applaudiseren,
passeren.

Recht boeiend; enkel ’s nachts
met flauw lamplicht te bewonderen.

Geef een reactie

