Poëzie in Carré (28/02/1966), Poëzie in het Paleis (28/09/1966) & BOEST (2009)

2014-06-20-lpsenboek
“Vergeef mij vader, want ik heb gezondigd. Het is van 1987 geleden dat ik nog gebiecht heb”
Ik bracht 5 jaren van mijn, verder min of meer vlekkeloze, kinder- & tienerjaren door in de banken van het Jezuïtencollege in Turnhout.
Mijn ouders hoopten mij daarmee een stevige bagage voor ’t leven mee te geven.
En dat is gelukt: mijn latent aanwezige afkeer voor autoritaire mensen & censuur & mijn heilig geloof in vrije meningsuiting & ‘freie Gedanken’ kregen daar & toen stevig verankerde wortels.
Op die achterlijke kwekerij van ja-knikkers & napraters moest je – ook al was de geschiedenis ondertussen in de jaren ’80 van de vorige eeuw aangekomen – ook ieder trimester verplicht gaan biechten.
Zo’n biecht begon met de hierboven geciteerde standaardfrase.
Daarna volgden – oh, ironie! – leugens & leugentjes, want je moest toch wàt opbiechten.
Het geheel werd afgerond met de presentatie van de rekening: zoveel weesgegroetjes & zoveel onzevaders om de schuld af te kopen.

Maar, vergeef mij vader, want ik heb gezondigd.
Omdat ik mij de eerste 5 maanden van het jaar een béétje had laten gaan – 122 nieuwe boeken gekocht op 151 dagen – had ik me voorgenomen om in juni cold turkey-gewijs geen nieuwe boeken aan te schaffen.
Dat ik een poëziebundel & een titel voor de erotica-collectie cadeau kreeg, daar kon ik natuurlijk niets aan doen.
& dat ik, bij wijze van sjoemeltje, LP’s met poëzie in plaats van boeken met poëzie kocht, mag niet echt een doodzonde heten.

Een & ander begon wel met een boek – nl. de bundel ‘Boest’ – maar dat was vorige maand of de maand ervoor.
Ik tikte deze verzamelbundel, met werk van Christophe Vekeman, Els Moors, Michaël Vandebril, Stijn Vranken, Andy Fierens, Jess De Gruyter, Antoine Boute & Mauro Pawlowski – van de gelijknamige dichtersshow uit 2009 op de kop voor 50 cent in de kringwinkel in Mechelen.
Bij die bundel, zo leerde ik dankzij Nonkel Google, hoorde niet alleen een dichtersshow, maar ook een LP.
En omdat LP’s geen boeken zijn, zo dacht ik…
U begrijpt: van ’t ene kwam ’t andere & na enkele vijven & zessen werd ik door Andy Fierens doorverwezen naar René Franken van Demian.
Want die goede man had die bundel & LP in die dagen uitgegeven & hedentendaage nog exemplaren in de aanbieding.

Die Demian – daar kunnen we het gerust over eens zijn – is zowat ’t beste antiquariaat in ’t Stad & tot diep op de parking.
Dat is ook net de reden waarom ik die nering mijdt als de pest: Franken verkoopt gewoon té veel spek naar mijn bek & dat kan alleen maar tot mateloze frustratie (over al dat lekkers dat ik niét kan kopen) of een fallikant faillissement leiden.
Leid ons niet in bekoring, maar verlos ons van ’t kwade!
[Dat college laat zijn sporen na; zelfs in de poëzie]

Maar het vlees is zwak.
Want via de LP van Boest, kwam ik die andere LP op ’t spoor die ik persé ook uit de klauwen van iedereen anders moest redden.
Waardoor ik mij, drie weken na een eerste bezoek aan Demian, rillerig als een junk opnieuw aanbood bij deze uit Nederland afgezakte boekendealer om mij een dosis “Poëzie in Het Paleis” aan te schaffen.
Quod erat demonstrandum!

“Poëzie in Het Paleis” was een driedaags poëziefestival dat Simon Vinkenoog, samen met Olivier Boelen, in september 1966 organiseerde.
De derde & laatste dag eindigde met een poëzie-avond in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel.
Op die avond traden 27 dichters op & aan: Jan Berghmans, Albert Bontridder, Breyten Breytenbach, Pieter G. Buckinx, Cees Budding’, Ben Cami, Herman Claeys, Remco Campert, Hugo Claus, Bert Decorte, Jules A. Deelder, Marnix Gijsen, Gust Gils, Karel Jonckheere, Tad Johnes, Louis Lehmann, Hugues Pernath, Willy Roggeman; Johnny the Selfkicker, Paul Snoek, Fritzi ten Harmsen van der Beek, Gerard Kornelis Franciscus van het Reve, Marcel van Maele, Ivo Michiels, Hans Verhagen, Simon Vinkenoog & Ewald Vanvugt.
Op de LP “Poëzie in Het Paleis. Brussel. 28 sept. 1966. Herinneringsplaat”: 1 gedicht per dichter; diezelfde avond opgenomen.

“Poëzie in Het Paleis” borduurde verder op het succes van het, eerder dat jaar (28 februari 1966), door Simon Vinkenoog in Amsterdam georganiseerde “Poëzie in Carré”.
Van die avond werd ook een LP uitgegeven & het toeval wil dat Franken daar ook nog ergens een exemplaar van heeft liggen.
Binnenkort zak ik dus opnieuw af richting Antwerpen voor een fiks.
Het vlees is namelijk zwak, maar LP’s zijn geen boeken, dus: so far, so good.

Maar – terug terzake – vergeef mij vader, want ik had dus gezondigd.
In afwachting van de LP schafte ik mij alvasst de bloemlezing met dezelfde titel aan.
Een boek, dus.
Maar wel een erg leuk boek voor bijna geen geld.
Bovendien staat het vol leuke foto’s van de dichters & van de avond in Carré.
En – kijk hoe schattig – kleeft er op de voorpagina van elk exemplaar een unieke poëzie-albumprent.

Ook leuk & interessant: na de gedichten van iedere dichter volgen wat citaten uit de Nederlandse pers over het optreden van de dichter in kwestie.

Over Jules A. Deelder – die toen nog lang, roodbruin geverfd haar & een baardje had & door Vinkenoog als nog niet gedebuteerde nieuwkomer opgetrommeld werd – schreef Het Vaderland: “Gevoel voor show, maar aanmerkelijk minder talent had ook debutant Jules A. Deller [sic], een hippe jongen met lang haar en een bloemetjesoverhemd. Voornamelijk een lieve jongen. Zoet was het wel”

Adriaan Morriën schreef tijdens de optredens van de andere dichters een gedicht over de avond zelf: “‘Een 25-koppige Toon Hermans’, met deze aanhef van een in allerijl ter plaatse geschreven gedicht, gaf Adriaan Morriën gisterenavond in het Amsterdamse Theater Carré een rake typering van Nederlands eerste massale poëzie-avond”, aldus het Haarlems Dagblad.

In Brussel waren Claus & Snoek wel van de partij.
In Amsterdam hadden ze blijkbaar hun kat gestuurd.
Van Claus is, in de bundel, een handgeschreven briefje aan Vinkenoog opgenomen: dat ie nét nu ziek moest worden…wat een ramp.

Ave Maria, gratia plena,
Dominus tecum.
Benedicta tu in mulieribus,
et benedictus Fructus ventris tui,
Iesus.
Sancta Maria, Mater Dei,
ora pro nobis peccatoribus,
nunc et in hora mortis nostrae. Amen.

Pater noster,
Qui es in caelis,
Sanctificetur nomen tuum.
Adveniat regnum tuum.
Fiat voluntas tua, sicut in caelo et in terra.
Panem nostrum quotidianum da nobis hodie,
Et dimitte nobis debita nostra,
Sicut et nos dimittimus debitoribus nostris.
Et ne nos inducas in tentationem:
Sed libera nos a malo.
Quia tuum est regnum,
Et potestas,
Et gloria in saecula. Amen

Zo. Dat is dan ook weer opgelost.

2 gedachtes over “Poëzie in Carré (28/02/1966), Poëzie in het Paleis (28/09/1966) & BOEST (2009)

Geef een reactie

