Bezette stad (duurste boek uit de Nederlandse literatuur)

bezettestad1
Ik plukte vanavond nog es “De genesis van Bezette Stad” – een boek van José Boyens over 19 brieven van Oscar Jespers aan Paul van Ostaijen over het ontstaan van ‘Bezette Stad’ en de Antwerpse groepering van het Sienjaal – van de planken.
Dat deed me er – weliswaar 24 dagen te laat – weer aan denken dat op 25 april een facsimile-uitgave van ‘Bezette Stad’ werd voorgesteld in Het Letterenhuis. Je kan de eerste 12 pagina’s van die uitgave hier inkijken. Bestellen kan hier & dat voor slechts 29,95 EUR.
Dat is een koopje!
Want voor het eerste genummerde exemplaar van de luxe-editie, dat van Ostaijen schonk aan ‘de liefde van zijn leven’ Emma Clément (die met een ander trouwde), betaalde je op een van Ostaijenverkoop op 23, 24 & 25 april 2001 in De Slegte op de Wapper in Antwerpen niet minder dan 800.000 oude Belgische franken (of circa 20.000 euro’s), zo leert een krantenartikel dat ik terugvond tussen het boek van Boyens.
bezettestad2
Eerlijk?
Als ik ’t geld had zou ik het er aan geven!
En ik zou wel es willen weten wie ’t boek 13 jaar geleden kocht.

Geef een reactie

