dode dichters

Er is geen ontkomen aan.
Het nieuwe schrijf- & leeshok in de nieuwe woonst heeft nieuwe boekenkasten nodig.
Dus moet vanavond weer even het onverdraagzame gegeven ‘Ikea’ getolereerd worden.
Bij wijze van pro-actieve zalf op de wonden die dat met zich mee zal brengen, ging ik tijdens mijn lunchpauze weer even langs bij De Zondvloed in Mechelen.
Ik liet mijn oog er, onder andere, vallen op enkele dode dichters.

20140307SYLVIAPLATHDRAWINGSSylvia Plath leerde ik in juni 2001 kennen via Boudewijn Büch. Hij maakte twee afleveringen over haar voor zijn (reis)programma “De wereld van Boudewijn Büch”. In maart 2011 dook ze opnieuw op in mijn leven. Ik kocht & las toen haar verzamelde correspondentie (“Letters Home”). Ook haar bekendste/beste boek – “The Bell Jar” – kocht ik toen, maar las ik nooit uit. Ik vond ’t maar niks. Het overkomt me wel vaker dat ik het non-fictie-aspect van schrijvers & dichters interessanter vind dan hun romans of gedichten.
“Sylvia Plath – Drawings” is een uitgave die haar dochter tot stand bracht & bevat, behalve wat fragmenten uit Sylvia Plaths correspondentie & dagboeken die betrekking hebben op haar tekeningen, een overzicht van pen- & potloodtekeningen (die Plath tussen 1955 & 1957 maakte tijdens haar verblijf in Engeland, Frankrijk, Spanje & de V.S.) die in november 2011 geveild werden.
Het exemplaar dat ik in de vitrine zag liggen was ’t enige.
De dame van de boekenwinkel was blij & teleurgesteld dat ik ’t kocht; toen ze het bestelde had ze namelijk nog gedacht: dat koopt toch niemand (hoera! dus toch!), maar dan neem ik ’t zelf wel mee (helaas pindakaas!).

20140307JOHNNYVANDOORNVERZAMELDEGEDICHTENDe ‘verzameld gedichten’ van Johnny van Doorn (1944-1991) – alias Johnny The Selfkicker – wilde ik eerder deze week al bij een antiquaar (de uitgave dateert al van 1994) kopen, maar dat deed ik gelukkig niet. Want voor een derde van de prijs vond ik het vandaag dus bij De Zondvloed. Wat ik al gezien heb van zijn performances (online & in documentaires) beviel me niet zo. ’t Mannetje was me nét iets te druk; of in ieder geval: te weinig overtuigend dat zijn drukke gedoe ook authentiek & niet zomaar een pose was. Maar op papier pakt ie dan weer wel bij mij. Wat dan weer een beetje ’t omgekeerd van mijn kwaal is: wie mij live aan ’t werk ziet, is vol lof; wie daarna dezelfde tekst op papier onder ogen krijgt, vindt ’t dan weer magerder uitvallen. You win some, you loose some.

????????Thomas Blondeau (1978-2013) kruiste mijn pad een eerste keer in de winter van 2011. In opdracht van uitgeverij Prometheus/Bert Bakker stelde hij een bloemlezing met Vlaamse & Nederlandse erotische verhalen samen. Een van de verhalen die de bloemlezing haalden, was mijn kortverhaal ‘het slachtoffer’. In mei van datzelfde jaar ontmoette ik hem, de eerste en enige keer, tijdens de boekvoorstelling van Renate Brueurs roman ’13’ waar ik die avond een stuk uit voorlas op haar vraag. Nog eens twee maanden later kruisten we elkaar voor het laatst: Thomas had een email gekregen van twee Nederlandse zussen: in de nalatenschap van hun zus hadden ze een heleboel ‘erotische novelles’ gevonden & of hij daar wat mee kon? Hij kon er niks mee, maar kende wel iemand: ik dus. Die boeken horen ondertussen al een hele tijd tot mijn erotica-collectie.
In oktober vorig jaar stierf Blondeau – way too soon – & niet lang daarna werd in zijn nabije familie- & vriendenkring ’t plan opgevat om een posthume dichtbundel van/voor hem uit te brengen. Het zou een van zijn stiekeme dromen geweest zijn om niet aleen romanschrijver te moeten zijn, maar ook es gedichten te publiceren (wat ie trouwens al deed, maar dan in tijdschriften). In januari – op gedichtendag – werd de eerste druk van die bundel op de wereld losgelaten; ondertussen is er al een tweede druk uit.
’t Feit dat de voorbereidingen voor de bundel al in de dagen onmiddellijk na zijn dood begonnen, dat hij gelanceerd werd op het commerciële poëziefeest dat ‘gedichtendag’ heet & de “het was zijn stiekeme droom”-motivering zorgen toch een beetje voor een smaak van lijkenpikkerij op de tong onder ’t lezen. Maar soit: misschien ben ik wel gewoon een cynisch man & waren de bedoelingen van de uitgever helemaal zuiver.

20140307JEROENMETTESNAGELATENWERKVan Jeroen Mettes (1978-2006) had ik nooit eerder gehoord, maar ik had zijn tweedelige “Nagelaten Werk” al een paar keer eerder ter hand genomen in De Zondvloed. Vandaag heb ik ’t dan eindelijk ook maar eens daadwerkelijk gekocht. Benieuwd wat deze “dichter, criticus & essayist” die “een van de grote revelaties van de Nederlandse moderne literatuur” was te bieden zal hebben.

Verder ook nog: 2 x Deelder – die, mocht je zijn dagelijkse doses speed wegnemen, eigenlijk ook al dood is, natuurlijk – namelijk: ‘Ruisch’ & ‘Tussentijds’.
En ook nog de nieuwe boreling van Serge Van Duijnhoven; de ‘Dichters dansen niet’-cd & -bundel ‘Vuurproef’.

Tot slot: gansch gratisch…Wieringa’s mooie jonge vrouw die als boekenweekgeschenk door het leven moet dit jaar.

Zo!
Dan nu naar de hel voor boekenkasten!

Geef een reactie

