We leefden gordijnloos & met de deur op een kier

Collega-dichter & -boekjesmaker Wim van Uitgeverij De Onderste Plank heeft zich voorgenomen om in 2014 iedere maand een nieuwe publicatie op de wereld los te maken.
En hoewel dat strakke plan realistischer mag heten dan mijn (zwaar falende) ’52 in 2012′-idee, lazen we vijf uur geleden op zijn Facebook-pagina nog “De tijd tikt, nog 9 dagen om onze eerste bundel uit te geven.”

De eerste uitgave van de BS&E werd vanavond afgehaald/geleverd: “We leefden gordijnloos & met de deur op een kier” is een bundeling van 13 (stift-)gedichten die ik stiftte naar aanleiding van de aankomende finale (volgende week ergens) van DichtSlamRap 2014. Organisator Marcel vraagt ieder jaar een aantal beeldend kunstenaars om “iets te doen met een van de geselecteerde gedichten”. Omdat mijn ingezonden gedichten al twee keer bot vingen bij de selecterende jury, heb ik al twee jaar extra veel tijd om mij daar mee bezig te houden. Vorig jaar deed ik wat met verf & canvas bij het gedicht “Alle drop raakt op” van Gijs ter Haar; dit jaar ging ik beeldend (de gestifte gedichten) & schrijvend (de eigenlijke, gedistileerde teksten) aan de slag met alle geselecteerde gedichten/dichters.

Een & ander leidde tot de volgende bundel…

IMG_20140122_212903
IMG_20140122_213140
IMG_20140122_213214
IMG_20140122_213242
IMG_20140122_213259

Zonder al al teveel details prijs te geven voor de grote finaledag kan ik al meegeven dat:
+ de oplage drie genummerde exemplaren – EEN, ZWEI & THREE – telt; exemplaar EEN is voorbehouden voor de auteur/uitgever, de twee andere worden op de wereld losgelaten.
+ de tekst gezet is in de Calibri van de Nederlandse letterontwerper Lucas de Groot.
+ er gedrukt werd op mijn favoriete papiersoort: fijn gelijnd Conqueror 100 g/m2.
+ het boek 21 x 29.7 cm groot is.
+ het boek 13 (stift-)gedichten & 82 bladzijden telt.
+ het boek op vrijdag 10 januari 2014 van de Mechelse Koekoekpersen rolde & bij Boekbinderij Amival garenloos & met harde kaft met zilveropdruk gebonden werd.

En ook dat:
+ bij ieder exemplaar een cahier met 13 originele kunstwerken of art prints – dat raadt u goed: 1 per gedicht – gemaakt zal worden.
+ boek & cahier samen opgeborgen zullen worden in een foedraal.
+ de inleiding geschreven werd door Dagmar Tiennasie & dat ik haar daar dankbaar voor ben.

[TO BE CONTINUED…zodra ook cahier & foedraal klaar zijn]

2 gedachtes over “We leefden gordijnloos & met de deur op een kier

Geef een reactie

