Boe(da)/(ken)pest

IMG_20130910_142045A
Ik kom weer veel te weinig aan boekenbloggen toe. Niet omdat er geen boeken meer gekocht worden – au contraire: ik plunder meer dan ooit boekhandels, antiquaren & ’t internet – maar omdat ik weer met 1001 – teveel, volgens mijn echtgenote – andere dingen bezig ben.
Gelukkig moet/mag ik af en toe nog eens een paar dagen naar ’t buitenland voor de job. In ballingschap in een luxueuze hotelkamer & ver weg van die 1001 andere afleidende dingen kan ik dan wel de tijd vinden/maken om – na het plunderen van de lokale boekhandels & antiquaren – nog eens wat letters te wijden aan papier.
Gisteren arriveerde ik in Boedapest & het stikt hier van de boekhandels & antiquaren. In de paar vrije uren die ik gisteren & vandaag had, bezocht ik er vijf op wandelafstand van mijn hotel & haalde al een bescheiden – we moeten budgetteren – maar mooie buit binnen: 5 stuks Hongaarse poëzie in Duitse of Engelse vertaling, een memoire van/door Imre Kertész (de Hongaar die een paar jaar geleden de nobelprijs literatuur kreeg), iets voor de studentica-collectie (een liedboekje met Latijnse vaganten/studentenliederen) & wat erotica (een bibliofiele uitgave van een ‘surrealistisch’, pikant, door Goethe uit het Frans vertaalde verhaaltje + een bijzonder 19e-eeuws boekje met ‘aangebrande verhalen, mopjes & plaatjes’ voor de sigarenrokende man).
Meer over al die fijne aanwinsten: later vandaag, vanavond & morgenavond. Nu weer aan het werk.

Geef een reactie

