Het jaar van de Sade

Ik kocht vorige week een lot van 33 boeken van/over de Sade bij een arme stakker die wegens plaatsgebrek – ik had de indruk dat hij met vrouw en kind in een nieuwe, kleinere woonst getrokken was – een deel van zijn bibliotheek van de hand moest doen. Dat ze ooit met zorg & liefde gekoesterd waren, mocht blijken uit de perfecte staat waarin ze allemaal nog verkeerden; hoewel ze nu – tijdelijk & voor het transportgemak – in een grote bananendoos gestockeerd waren.

Ik bood de man een bedrag waarvan mijn buikgevoel me vertelde dat het fair & tegelijk een koopje was. Hij ging meteen akkoord. Waardoor een ander buikgevoel zei dat mijn vorige buikgevoel misschien toch niet zo accuraat was. Dat moest dus even uitgepluisd worden.

Een weekje surfen langs talloze antiquarensites stelde mij gerust.

Ik ging voor iedere titel & specifieke uitgave op zoek naar het goedkoopste en naar het duurste aanbod op het wereldwijde web. Zonder rekening te houden met verzendkosten (toch al snel 150 à 200 EUR extra als je de 33 titels niet zelf in een keer in Gent kan ophalen) spaarde ik maar liefst 95 EUR uit t.o.v. de goedkoopste aanbiedingen en – zet u schrap! – niet minder dan 830 EUR t.o.v. de duurste aanbieders.

Laat die blijde vaststelling, samen met de wetenschap dat het erg moeilijk is om een boek per anderhalve week uit te lezen, reden genoeg zijn om 2013 nu alvast tot het jaar van de Sade uit te roepen. Andere boeken & auteurs gaan al straf uit de hoek moeten komen om dit jaar een plekje op het (virtuele) nachtkastje te verdienen.

Geef een reactie

