Een nieuwe halfgod

Met enig schaamrood op de wangen kwam ik vanmiddag tot het besef dat ik in mijn lijstje ‘gulle schenkers’ iemand schromelijk over het hoofd gezien had…

Mijn contacten met de conservator van het Groninger Museum gaan terug tot eind 2006 of begin 2007 & ontstonden naar aanleiding van de aankoop van / een blogpost over een exemplaar van de ‘Lyra Maior Alberti Magni’. De man in kwestie deelde mijn passie voor het studentenlied & studentenliedboek & had in een ver & duister studentenverleden – na een bezoek aan een Leuvense cantus vanuit Groningen – besloten zelf een liedboek samen te stellen & uit te geven om het vereningsleven van zijn Rooms-Katholieke Studentenvereniging “Albertus Magnus” op te luisteren.
Van het ene kwam het andere & voor ik het wist was mijn collectie een heel pak Nederlandse studentenliedboeken (vnl. LMAM’s, maar ook obscure voorgangers onder de titel ‘Lyra Alberti Magni’ & andere titels) rijker.

Enige jaren later werd ik gecontacteerd door de toenmalige voorzitster van Albertus Magnus met de boodschap dat er een nieuwe, zesde druk zou uitkomen & dat de initiator van de LMAM haar gevraagd had mij te contacteren & een exemplaar toe te sturen.

Vanmiddag kreeg ik een email van de vader van het geesteskind zelf in mijn mailbox: maandagavond was de geboorte van de 7e druk feestelijk gevierd & of hij even mijn juiste postadres nog eens kon krijgen zodat ook van die uitgave een exemplaar richting mijn collectie.

Dàt zijn dingen die mijn hele week goed kunnen maken!
En Egge Knol staat ondertussen – meer dan terecht – ook in het lijstje van ‘mensen de status van halfgod ondertussen verdiend hebben’

de 7 drukken op een rijtje / (c) Marten de Leeuw - Groninger Museum
Geef een reactie

