Kick-off ‘Am I Yours?’ (11 juni 2011) – (foto)verslag

De officiële kick-off vond plaats aan de (oude) Stadsbibliotheek op het Hendrik Conscienceplein – geen betere plek om een bibliofiel boekobject te droppen. We zouden verzamelen blazen tussen 12:00 en 12:15 uur. Omdat ik nogal veel stuff te versleuren had & vreesde niet onmiddellijk parkeerplaats in de buurt te vinden, was ik vroeg genoeg vertrokken. Waardoor ik om 11:58 uur arriveerde. Circa 5 minuten later werd ik aangesproken door een dame die – na vrijdag ’t artikel in De Standaard gelezen te hebben – de webstek & ’t internet was gaan uitpluizen & alvast de hele geplande ‘droptour’ had afgefiets & die vreesde dat ze “zeker laat?” was, omdat ze niks meer had kunnen vinden.

Mijn ‘s(h)it & read!’ stond om kwart na 12 al klaar, maar werd om half 1 nog es gedemonteerd & weer opgebouwd op vraag van de knakkers van de VRT die plaatjes wilden schieten & nadien absoluut geen ene hol gedaan hebben met dat beeldmateriaal.

De VRT-geluids- & beeldknakker. De vragenstellende knakker staat buiten beeld. Wie goed kijkt herkent in de cameraman trekken van de geniale komiek Jeroen Leenders die een broer heeft die als beeldknakker bij onze nationale televisieomroep een eerlijk leven probeert op te bouwen.

Dit is de dame die reeds voor 12 uur een zoektocht ondernomen had & ons stond op te wachten op ’t Conscienceplein. Zij mag dus voortaan met recht & rede door het leven stappen als de Allereerste Echte ‘Am I Yours?’-fan. Het bijhorende lintje is in de maak.

Heel even heb ik vorige week, tijdens het hermonteren van de opgespoten kakstoel, gedacht: “Goed bezig, Willems! Er gaat geen kat in ’t Stad ’t in zijn hoofd halen om met zo’n veel te lomp & veel te zwaar boekobject aan de haal te gaan, want dat is nefast voor de lage rug.” Gelukkig was de Allereerste Echte ‘Am I Yours?’-fan voldoende logistiek ondersteund. Mijn boekobject werd op de bagagedrager gezet onder ’t belangstellend glazen oog van de VRT-cameraman, donderde er 30 seconden later met veel lawaai weer af, werd vervolgens op het karretje achter de fiets vastgemaakt & kon zo toch nog veilig naar de nieuwe thuis getransporteerd worden. Maar toch: voor het volgende object is vereiste n°1 dat het in een binnenzak of handtas past.

Een van mijn favoriete gedropte kunstwerken was deze graf piece van Ellie Van Den Brande.

Ook de locatie die ze koos was top. Al is het niet evident om zo’n groot doek omhoog te krijgen rond die zuilen van ’t KMSK.

Omdat ’t met al dat gewandel meer op een sportdag begon te lijken, was ’t daarna hoogdringende tijd voor een terraske. Rachel Agnew maakte van de gelegenheid gebruikt om haar kunstwerk vondeling te leggen aan de Chat le Roi oep de muséumploats.

Toen we het pleintje aan de voetgangerstunnel opliepen, ontwaarden we in de verte een zwarte outfit & een zwarte haardos die wel een heel erg herkenbare ADHD-motoriek hadden. Eenmaal dichterbij kon bevestigd worden wat vermoed werd: An Vissers stond ons, een beetje verkleumd door een uur in de koude wind staan, op te wachten – met heerlijke chocolade & pralines, trouwens – want als kersverse, zelfverklaarde Grootste Kris Bekaert-fan moest en zou ze zijn foto vinden.

Blij als een klein kind toen dat ook gelukt was.

Shellac wilde droppen aan de zijdeur van de kathedraal. Maar daar stond een rommelmarkt in de weg. Dus werd ’t “dat standbeeld van die metselaars”

Barbara Bervoets dropte aan de zijkant van ’t stadhuis…

…en was op slag Big in Japan

Terwijl Bram – als allerlaatste – de drop van zijn werk aan ’t voorbereiden was…

…stonden deze fans – die ook ’t hele parcours gedaan hadden – al heel erg ongeduldig te wachten om ’t van de muur te halen. Hoewel: ze hebben er – nadat ze zeker waren dat zij ’t mochten meenemen – nog minstens een kwartier naar zitten kijken.

Maar het hing dan ook heel schoon!

Om 19 uur ’s avonds was Catherine – NitroJane – Robertsons gedropte foto ’t openingsbeeld van het ‘Am I Yours?’-item op het VRT-journaal.

Nope, ik ga dat niet ontkennen: je creatie &…

…je eigen naam & nadien zelfs/ook nog je eigen kop in close-up tijdens het avondjournaal zien…dat is een héél klein beetje kicken.

Deze eerlijke vinder werd ook geïnterviewd als de nieuwe & hopelijk ook trotse eigenares van mijn boekobject. Geruststellende woorden uit haar mond: mijn interieur is zwart & wit, dus ’t zal er zeker een plaatsje krijgen. Ik wacht ondertussen in spanning af tot de foto van mijn creatie in zijn nieuwe thuis bij de webmeester arriveert.

Het verslag uit ’t VRT-journaal kan je hier vinden.

[Er werden nog andere kunstwerken van andere kunstenaars gedropt gisteren. Maar omdat mijn fotografische skills & de capaciteiten van mijn digitaal cameraatje van 79 EUR beperkt zijn, heb ik de selectie beperkt tot wat hierboven te zien is. Meer & betere pics op www.amiyours.be & onze FB-pagina]

Geef een reactie

