Le Bitu Magnifique

In 1998 groeit bij een aantal studentenliefhebbers uit de Academicus Sanctae Barbae Ordo/  Ordre Académique de Sainte Barbe (studentenorde van ingenieursstudenten aan de universiteit van Louvain-la-Neuve) het idee om – in navolging van Le Petit Bitu (1980) & Le Petit Bitu II (1995) – opnieuw een studentenliedboek uit te geven.

In maart 2001 verschijnt een eerste druk op 1.000 exemplaren. In april werden van deze druk 69 exemplaren genummerd van 1.69 tot en met 69.69; in de BS&E prijkt nummer 29.69.

In september van datzelfde jaar verschijnt een tweede druk op 2.000 exemplaren.  Twee jaar later rolt in een zelfde oplage de derde druk van de persen. Ook van die twee drukken bezit ik een exemplaar. De laatste/vierde druk (uit 2007) moet ik gemist hebben, want ik leerde pas vorige week dat ie bestond & die ontbreekt dus nog voorlopig.

De voorgangers van deze uitgave zouden teruggaan tot in 1960, maar van die uitgave vind ik geen informatie terug. Van de ‘Petit Bitu’ verschenen edities in 1980 & 1983 & een ‘Petit Bitu II’ in 1995. De edities 1983 & 1995 had ik ooit in bezit, maar zijn nu niet meer traceerbaar in mijn boekenkast. Nog later in de jaren ’90 & in 2005 verschijnen er stripversies. Er zijn ook nog de (ongedateerde) ‘Bitu Bitu’-, ‘Nouveau Bitu Illustré’-, ‘Le Bitu Encyclopédique’-versies & een editie “Le Bitu Magnfique” waarvan de datering & uitgave vaag is. De Franse website http://www.chansons-paillardes.net heeft een editie met rode kaft waarop een tekening van twee drinkende studenten die op een os of stier rijden. Van die versie geen datering. De zelfde kaft, maar dan in het groengrijs werd mij vorige week toegezonden. Ook die versie – die op de website niet vermeld of getoond wordt – is ongedateerd.

Iemand meer info?

Geef een reactie

