Eerstejaars – Boudewijn Büch

De Verzamelaar Verzameld. Boudewijn Büch 1948 – 2002‘ (uitgegeven bij Aenigma Books & Prints in Amsterdam in 2003) had de “beschrijvingen moeten bevatten van alle werken van de hand van Boudewijn Büch die ooit verschenen. Dat lukte niet. Het is immers menselijkerwijs onmogelijk om alleen al te achterhalen wat de dichter ooit voor druk heeft vrijgegeven, laat staan om het allemaal te bezitten” (dixit de samensteller van het boek).
Met die samensteller – en ik kom met kinderlijk-koppig genoegen af & toe terug op dit onderwerp – had ik ooit een electronische pennenstrijd over de titel “De Verzamelaar Verzameld”. Voor de goeie orde zocht ik ’t nog even op & jawel: in juli 2001 liet ik de titel (voor een geplande publicatie over fervente Büch-verzamelaars) al vallen in de nieuwsbrief van de “Blue Poet Society” (waar ook de samensteller van het hierboven geciteerde boek op geabonneerd was/is), in 2003 pas & n.a.v. het overlijden van Büch in 2002 kwam hij pas op de proppen met dezelfde titel.
Maar goed…speeltijd gedaan…we hadden ’t over de onmogelijkheid om “te achterhalen wat de dichter ooit voor druk heeft vrijgegeven”.

Een van de redenen waarom ik Büch altijd fascinerend gevonden heb, is zijn eigen ‘drukgeschiedenisvervalsing’.
Ter illustratie…het verhaal “Eerstejaars” dat “op ons verzoek” – wiens verzoek? – “door Boudewijn Büch voor eerstejaars studenten [sic!] bij de aanvang van het academisch jaar 1985-1986″ geschreven werd…”

Ik had van dat verhaal 2 exemplaren in huis. Beide gekocht uit pure verzamelwoede, want het viel zowel in de categorie ‘studentica’ als ‘Büch’ en mocht dus gerust in tweevoud in de collectie.
Op 24 juni 2010 kocht ik bij De Slegte op de Wapper in Antwerpen de hierboven genoemde Aenigma-publicatie & las daar:
“62. Boudewijn Büch – EERSTEJAARS – Amsterdam, Scheltema Holkema Vermeulen, 1985 – or. omlsag – 1e druk […] Het boekje verscheen gelijktijdig bij minstens drie andere uitgevers (boekhandels te Utrecht, Nijmegen en Breda/Tilburg) die alle in hun colofons hetzelfde initiatief claimen.”

Dat was me niet eerder opgevallen & niet eerder bekend. Dus werd er spoorslags & naarstig verder gezocht naar de ontbrekende 3e & 4e uitgave.
De laatste bleek moeilijk te vinden, maar werd vorige week vrijdagmiddag dan toch eindelijk bij mij afgeleverd.

In het (volledige) kwartet dus volgende uitgaven:

Waarbij de uitgave uit Nijmegen geen colofon heeft, maar de 3 anderen wel. De Amsterdamse uitgave heeft de meeste info,  de uitgave Breda/Tilburg & Utrecht vermelden enkel boekhandel/drukker Gianotten uit Tilburg als drukkerij. Daar ben je dus als verzamelaar of samensteller van een Büch-catalogus even zoet mee.

Heerlijk toch?!

3 gedachtes over “Eerstejaars – Boudewijn Büch

  1. Kinderlijk koppig, u zegt het.
    Een exemplaar van het dagblad Het Parool van 18 maart 1994 zou u uit de droom kunnen helpen.
    Zijn we klaar nu?

  2. U beticht mij keer op keer van van alles en vraagt vervolgens om gunsten, merkwaardig.
    Vraag eens rond in het circuit, zou ik zeggen, dat lijkt me veel spannender.
    Nee, niet voor mij, ik weet hoe het zit en daarom zeur ik ook niet.

Geef een reactie

