Schatten uit Het Zinkend Schip (1)

Wat vooraf ging:

Een mij onbekend heerschap valt mij “ongevraagd lastig”, laat weten dat ik ooit wat bij hem kocht via Ebay, blijkt een collega-boekenblogger persoonlijk te kennen, charmeert mij door te beweren dat hij ook mijn blog regelmatig & aandachtig volgt & doet mij een oneerbaar voorstel: hij houdt grote kuis in zijn boekenkast & heeft – voor de schamele som van 2 x 2 euro’s plus verzendkosten – twee titels die mij ongetwijfeld kunnen boeien. Het oneerbare voorstel wordt aanvaard & verdere stappen & acties dringen zich op. Het heerschap verhit de gemoederen door mij allerlei andere & extra leukigheden in de schoot te werpen, omdat het anders “zonde van hoge verzendkosten” zou zijn. Ik was dan ook heel erg benieuwd wat voor lekkers er, behalve de twee verwachte titels, in het pakket zat dat vandaag geleverd werd.

Eerst wat over het heerschap zelve: hij is dichter (het toeval wil dat hij in 1971 samen met mijn ex-docent Nederlands Jan Uyttendaele publiceerde in het gestencilde en geniete literaire tijdschrift ‘Dendermonde’), uitgever, kapitein van een zinkend schip & het momenteel zo kotsbeu in België dat hij (opnieuw) van plan is om ergens in de bergen op een…euhm…berg te gaan zitten. Voor zover na te gaan is van het heerschap slechts 1 foto terug te vinden op het wereldwijde web; namelijk een van een poëzie-event uit 1975; het heerschap droeg toen – misschien ook nu nog – een baard & zit op de foto hierboven uiterst links.

Een eerste extra hebbeding dat de man, die ooit als Karel Hendrik Osten door het literaire leven ging, aan het pakket toevoegde, is een intekenblaadje dat op 20 februari 1927 als bijlage bij het tijdschrift “Pallieter” (uitgegeven door Filip de Pillecyn & de vooroorlogse voorloper van het na-oorlogse & hedendaagse satirische tijdschrift “’t Pallieterke”) stak. Met dit blaadje kon ingetekend worden voor het verzamelde werk van Lodewijk Dosfel waarvan in 1927 het eerste deel zou verschijnen. Op dit druksel is nog sprake van 5 delen; uiteindelijk zullen er bij Lannoo tussen 1927 en 1933 7 delen verschijnen. Intekenprijs in 1927 bedraagt 77,5 Belgische Franken bij intekening vooraf. Nadien zal 90 BEF gedokt moeten worden. Op de achterzijde van het blaadje is de 77,5 met de hand doorgehaald & werd in pen zelfs 93 BEF genoteerd.

Het is een nietigheidje, maar het maakt het complete, 7-delige ‘Verzameld Werk’ in mijn boekenkast wél net iets completer dan ’t al was.

Ook voor “Roman”, de roman van Eric Rosseel – professor emeritus aan de Vrije Universiteit Brussel, doctor in de psychologie, psychiatrisch patiënt & online relschopper (Google & geniet!) – die in 2009 bibliofiel werd uitgegeven bij Uitgeverij Het Zinkend Schip, kon ingetekend worden. De brief van de uitgever aan de voorintekenaars luidde:

Allerbeste,

al een tijdje liggen hier de afgewerkte exemplaren klaar van ROMAN, het nieuwe boek van Eric Rosseel. Ik zou ze graag volgende week allemaal de deur uit hebben, want ik verwacht het bezoek van een deurwaarder, het zijn er nauwelijks 21, dat moet dus lukken, – enveloppen zat en wat betreft de postzegels had ik de keuze tussen de paarse nummer 5 met Albert II in ornaat of door weer en wind met een gammele fiets richting een of ander postkantoor, want het oude vertrouwde is ondertussen gesloten, de postbode geopereerd aan zijn nieren en hond M stervende.

Inkt, papier, lijm en nog wat van de dingen die ik benodigde hebben me 265 euro gekost, het maken zelf der boeken vergde iets meer dan 60 uren; de auteur bezorgde me bij aanvang der werken ongevraagd 135 euro.

Lang geleden toonde u belangstelling voor dit boek, wel, ik stuur u een exemplaar als u daar nog prijs op stelt, bezorg mij of de auteur maar een postadres. En wat moet dat kosten? Dat bepaalt uzelf, eventueel achteraf en desnoods nooit. (Houd er rekening mee dat het gerecht, uiteraard dat van Dendermonde me al jaren het bloed van onder de nagels pest, dat u te maken heeft met een ex-gedetineerde en dat ik iets meer dan twee jaar geleden door een plaatselijk hoofd der KBC onvriendelijk wandelen werd gestuurd toen ik vroeg om een halve dag 5 euro rood te mogen gaan om eten te kopen, enzovoorts.)

Hoe dan ook: leve Eric Rosseel en zijn nieuwe boek Roman!

Hartelijk,

X”

Eind 2009, zo meldt de colofon achteraan in dit boek, nummerde de uitgever inderdaad 21 (de perstekst van het boek meldt 25 exemplaren waarvan “er al drie om weg te gooien [zijn] vanwege vuile vingers en een op hol geslagen drukmachine…”) van deze handgemaakte boeken. Een aantal daarvan werden door de auteur gesigneerd. Het exemplaar dat mij vandaag door de uitgever werd bezorgd, is niet genummerd, noch gesigneerd. Misschien is het wel een van die drie ‘exemplaren om weg te gooien’ (er is inderdaad één pagina waarop het drukwerk enigszins op hol geslagen is)? En wat gebeurde er met exemplaar n° 25? Zit dat bij de auteur? Zit dat bij de uitgever?

Veel vragen bij slechts één bibliofiel boek dat gezien zijn specifieke wandel tot in mijn boekenkast gekoesterd zal worden.

Veel vragen waarop het heerschap misschien wel een antwoord geeft in reactie op deze blogpost als hij hier nog eens passeert.

Meer ‘schatten uit het zinkend schip’ volgen later deze week.

Geef een reactie

