Ars erotica

 Het stond al een tijd op mijn verlanglijst: het 3-delige, samen 1155 pagina’s tellende “Ars Erotica. Die erotische Buchillustration im Frankreich des 18. Jahrhunderts. Herausgegeben und mit bibliographischen Notizen versehen von Ludwig von Brunn. Mit einem Essay von Golo Jacobsen” dat uitgegeven werd bij Schwerte in Harenberg. Maar het was zoeken, neuzen & wachten tot er een koopje te doen viel, want de prijs van een volledige uitgave varieerde tussen 90 & 150 EUR voor de, meest gang- & vindbare, editie 1989 & liep zelfs op tot meer dan 560 EUR voor een exemplaar uit de beperkte, genummerde & gesigneerde druk van 1032 exemplaren uit 1981. Omdat de druk uit 1981 me te prijzig & die uit 1989 te lelijk (roodlinnen kaften & blinkendrode beschermomslagen) was, werd er verder gezocht naar een gaaf & volledig exemplaar van de witte-met-gouddruk-uitgave uit 1983. En zoals het gezegde wil: wie zoekt die vindt! Binnenkort staat deze, 6,5 kilogram wegende, klepper bij mij in de kast.

2 gedachtes over “Ars erotica

  1. Ik had – bijna – ook nog de lelijke rode versie nog gekocht diezelfde dag. “Af te halen, voor een prikje, in Mechelen”. Om de hoek van mijn kantoor dacht ik, maar ’t bleek Mechelen in Nederlands Limburg te zijn. En dat was me nét iets te ver om naartoe te rijden.

Geef een reactie

