Komrij

Op dit eigenste ogenblik leest Komrij, tijdens De Langste Nacht, gedurende een half uur voor uit zijn “Aanvullingen op zijn bloemlezing ‘de Nederlandse poëzie van de twaalfde tot en met de twintigste eeuw in 3000 en enige gedichten”; de bloemlezing die in 1994 verscheen. Ik kende Komrij toen nauwelijks of niet; enkel ‘van naam’. Maar bij Humo kon deze 3-delige – voor een studentenbudget – dure bloemlezing gewonnen worden. ’t Enige dat je moest doen, was: in dichtvorm laten weten waarom jij recht zou hebben op een van de vijf gratis exemplaren. Ik schreef ’t volgende “Sonnet voor een gratis exemplaar van ‘De Nederlandse poëzie van de twaalfde tot en met de twintigste eeuw in 3000 en enige gedichten'”:

Kom, Gerrit, rij me naar een boekenwinkel,

want er kwam mij – via via – ter ore

dat een der literaire tenoren

(Het gaat hier niet om zomaar een boerenkinkel!)

 

 

de Nederlandse poëzie gebloemleesd

heeft. Het betreft een zek’re Komrij, Gerrit,

die de Nederlandse poëzie – en dit

in een driedelig werk – heeft samengesjeesd.

 

 

Goeiedag, voor mij die Gerrit Komrij graag,

maar eerst heb ik voor u nog een kleine vraag:

Wat kost dat ding dat ik van u wil kopen?

 

 

Vijfduizend ballen?! Kom, Gerrit, rij me naar

een brievenbus. Waarom zou ik het kopen?

Er ligt er een bij Humo voor me klaar.

 

 

Knudde.

Maar twee weken later stond er wel zo’n rood bestelwagentje van De Post voor de deur. Mét een groot pakket met een Humo-sticker erop.

Geef een reactie

