het (fictieve) nachtkastje

Berckmans’ “4 laatste verhalen en enige nagelaten brieven” was het eerste boek dat in 2010 op mijn onbestaande nachtkastje kwam te liggen. Ik kreeg het cadeau voor kerst van mijn zus. Ondertussen lagen & liggen – ik lees altijd in verschillende boeken tegelijk – er al 56 verschillende titels. 30 daarvan zijn fictie; dat mag een “uitzonderlijke prestatie” heten. Want de eerste 9 jaren van het nieuwe millennium verkeerde ik in de mening dat ik alleen nog moest lezen om te researchen, te leren & te weten. Tussen 2000 & 2010 las ik maximum 10 romans – de meerderheid Duitstalige studentenromans die ik voor de Bibliotheca Studentica verzamelde – al de rest was non-fictie.

Benieuwd op hoeveel we op 31 december zullen stranden.

Geef een reactie

