Geschiedenis van de revolutie

Ik voelde het gisterenmiddag opkomen. Het begon bij de spier van de muis van mijn hand die ‘pijnlijk’ werd. Niet lang daarna deden ook de gewrichten van mijn vingers pijn. Daarna zaaide het snel uit over mijn hals, schouders, armen, benen & zelfs voetzolen. In zo’n geval wéét je: er is een venijnig virusje op komst.

Warm & koud tegelijk zwetend zwierf ik een ganse namiddag & avond tussen de bank (ff zappen & een dutje doen) & mijn pc (die column moet eindelijk maar es klaar geraken). En toen ik vannacht even wakker werd, wist ik: dit komt niet goed voor de wekker afloopt.

Iets na 8 arriveerde ik in de wachtkamer van de dokter. Iets na 9 viel het verdikt: koorts & snipverkouden; een weekje uitzweten in bed. Dat is balen, want het betekent, onder andere, dat ik morgenvroeg niet op het vliegtuig stap om de komende drie dagen in Istanboel & Ankara 2 presentaties te geven & vooral te genieten van de 18 à 20°C die ze daar nog hebben momenteel.

Gelukkig kreeg ik vanmorgen ook te horen dat ik héél spoedig de gelukkige & trotse eigenaar zal zijn van een van de zeldzame exemplaren van J.M.H. Berckmans’ debuut, in 1977 uitgegeven door Walter Soethoudt: “Geschiedenis van de revolutie”. Jarenlang was dit boek de Kaiser Soze onder de Berckmans-romans. Iedereen had er al van gehooord, maar niemand had ’t ooit gezien. In al die jaren dat ik Berckmans al volg, was ik het niet één keer tegengekomen in bibliotheken, antiquaraten of elders. En plots doken er vorige week 2 exemplaren, bijna simultaan, op via veilingsites. De veiling voor het tweede exemplaar loopt vanavond rond de klok van elf pas af & ik ben nu al benieuwd hoe hoog – er wordt regelmatig wat Berckmans verkocht & het bieden swingt vaak de pan uit – de prijs weer zal oplopen voor dit héél zeldzame collectors item.

Zelf ben ik alvast heel tevreden voor het bedrag dat ik moest neertellen: slechts 1/3 van wat ik in mijn achterhoofd had als “te spenderen bedrag”. Dat maakt de valse & zieke start van deze week toch nog een klein beetje goed.

And, now, if you would excuse me: ik zwerf weer even richting de bank.

Geef een reactie

