Het slachtoffer / La victime

Maandag 25 oktober 2010; 14:09 uur.
Ik word gekopieerd op een e-mail met als onderwerp “Re: Ingrid, Nice en… la Maîtresse” & de volgende boodschap als inhoud:

Beste Harry,

fijn van je te horen.
De auteur van het verhaal is Akim AJ Willems. Ik stuur hem je vraag even door. Blij dat je het goed vond!

Liefs en ook een kus aan Anton.

Fleur

De Harry in kwestie is deze Harry & zijn bericht waarop bovenstaand antwoord volgde, klonk aldus:

Hallo Fleur,

Ik heb een aantal van de novellen in "La Maîtresse du Pirate" erg mooi gevonden. Eén in het bijzonder, waar een vrouw verkracht wordt in een park maar niet door de man waar ze een afspraak mee had. Weet de titel of auteur niet meer want ik las het in het exemplaar dat Anton heeft gekocht en dat ligt bij hem thuis.

Een paar dagen terug was ik aan het werk met Jean-Claude Carrière aan mijn scenario van "De zwarte tulp" en vertelde hem dat verhaal. Hij vond dat ook heel wat - normaal voor de scenarioschrijver van o.a. "Belle de jour" en "Journal d'une femme de chambre". Zou die schrijver van dat korte verhaal een Franse versie hebben, denk je? Zo ja, zou ik die graag willen doorsturen aan Jean-Claude...

Je

Harry

Harry Kümel die je kortverhaal leuk vindt.
Harry Kümel die je kortverhaal zelfs zo leuk vindt dat ie erover praat met Jean Claude Carrière terwijl ze samen aan een scenario werken.
Jean Claude Carrière die het “ook heel wat” vindt.

Héél eerlijk?
Ja! Dat IS een héél klein beetje kicken!
En bovendien meer dan reden genoeg om als de gesmeerde bliksem voor een Franse vertaling te zorgen.

Er is ondertussen een (eerste) vertaling; dankzij de snelle interventie van Laurence B.
Een tweede (literaire) vertaling volgt wellicht ook gauw; dankzij Nathalie P.

Kümel liet ondertussen weten dat “JCC […]in het buitenland [is] tot zeker 10 november” en dat er dus “geen haast” bij is.
Jammer, want ik kan nauwelijks wachten om te horen wat de man die een Oscar-nominatie voor het scenario van een van mijn favoriete films in de wacht sleepte er van vindt.

2 gedachtes over “Het slachtoffer / La victime

Geef een reactie

