Opdracht – Theo Daan – Studenten-liedjes

als ik dan – in ’t kader van een heruitgave van theo daans ‘studenten-liedjes’ – toch alle teksten moet overtypen, dan kan ik ze net zo goed hier delen.
te beginnen met de ‘opdracht’ die volgt op het ‘voorwoord’.

Ik zing van ons leven een liedje,
Omdat me dat leven frappeert;
Ik zing van ons leven een liedje
En ‘k heb nooit het zingen geleerd!
Ik weet niet of ’t goed, of het slecht is
En of ik het recht zie of krom;
Misschien is het goed om te zingen,
Misschien is het zingen ook stom!

Als ‘k ’s avonds alleen op m’n kamer,
Bij de rook van m’n cents-sigaret
Gedachten aan studie, examen
– Hulp Klikspaan! – ampart heb gezet(1):
Dan is het zoo leuk te beschouwen
Het rijtje, dat voor me passeert:
Ik ga van dat rijtje wat zingen
En ‘k heb nooit het zingen geleerd!

Dan zie ik ze trekken, zij allen,
De zwabber, de idealist;
Ertusschen een meisje-studente,
O, ‘k had haar niet gaarne gemist!

Dan komt ‘r m’n dierbare Janus
Die is – weet U – medisch student;
Hij loopt met een brief in z’n handen
Dat ben ik al van hem gewend.

Daarginds draaft er één met een taschje,
Een ander draagt niets dan z’n stok;
De eerste komt van het college,
De tweede uit café “De Slok”.
En loopt nog een paartje te vrijen,
Hun lach teekent tijd’lijke vreugd;
Het is een voorbijgaande liefde:
Ze gaat ‘r voorbij met de jeugd.

Ik zie nog een nevel verschijnen,
Daar heb ik mezelf in gehuld;
‘k Zit midden in ’t gek-bonte troepje,
Ik heb van hun aanblik gesmuld.
Ik heb ze beschouwd uit m’n schuilhoek,
Ze wisten niet, dat ik het deed;
Ik heb uit hun typische snuiten
De stof voor m’n liedjes gesmeerd!

(1) De uitdrukking is ontleend aan een oud studentenversje (“De man, die wordt ampart gezet” enz.) voorkomend in Klikspaan’s “Studentenleven”

(voor zij die er een melodie op willen kleven: het kan gezongen worden op de melodie van de strofen van “Ic wil van den keerlen zingen’

Geef een reactie

