eerstejaars

uit het onlangs aangeschafte ‘de verzamelaar verzameld’:

“verhaal, volgens colofon geschreven op verzoek van genoemde boekhandel [scheltema hokema vermeulen, amsterdam, AW], ten behoeve van de eerstejaars studenten [sic, AW] bij aanvang van het academisch jaar. het boekje verscheen gelijktijdig bij minstens drie andere uitgevers (boekhandels te utrecht, nijmegen en breda/tilburg) die alle in hun colofons hetzelfde initiatief claimen”

dat was me niet eerder opgevallen.
maar de twee exemplaren in mijn bezit vernoemen idd, respectievelijk, op de titelpagina ‘broese kemink; boekverkopers aan de stadhuisbrug, utrecht’ en ‘boekhandel gianotten, tilburg-breda’.
in de colofon wordt dan weer twee maal vermeld dat het boekje gedrukt werd bij ‘drukkerij h. gianotten b.v. te tilburg’.

dat zijn leuke dingen om te weten.
maar dat zijn ook minder leuke dingen om te weten, want nu moet ik nog op zoek naar een exemplaar uit amsterdam & uit nijmegen.

Een gedachte over “eerstejaars

  1. Wat zijn wij bibliofielen toch gekken… Wij zoeken die boeken op waarin of waaromheen een onbegrijpbare onlogica ronddwaalt, wij halen ons moeilijkheden op de hals om die problemen te begrijpen, wij peinzen en zoeken ons verrot om er iets van te snappen, en op het einde van het verhaal moeten we als bewijs van ons gelijk zo nodig bewijzen dat we gelijk hebben. Ik denk dat ik maar eens postzegels ga verzamelen. Alhoewel, sigarenbandjes is goedkoper, en minder populair. Ik kan niet kiezen. Ik zal maar bibliofiel blijven, voor ik homofoob word.

Geef een reactie

