eere-diploma

De Bibliotheca Studentica bevat een aantal stukken die mij erg nauw aan ’t hart liggen, die ik extreem koester en/of die mij kunnen doen glunderen van trots omdat ik ze in mijn collectie heb zitten.

Al die stukken verbleken, verdwijnen in het niets bij wat mijn pa gisteren voor mij had klaarliggen: het “eere-diploma van 1en graad toegekend aan Wijnants Maria, geboren te Rethy, 5 Mei 1911, die in het onderzoek over de leerstoffen van het modelprogramma der lagere scholen, door het aartsbisdom Mechelen vastgesteld de 8/10 van het geheele getal der punten bekomen heeft.”

Het stuk werd op 11 augustus 1925 uitgereikt op de “Meisjesschool van het Heilig Hart te Turnhout” (de ‘nonnenschool’ waar mijn allereerste ‘echte lief’ ooit school liep & waar ik ooit nog 3 jaar lang een poging deed om een regentaatsdiploma in de wacht te slepen) en is ondertekend door de onderwijzeres, de eerwaarde heer pastor & de bestuurster.

Het meisje dat dit “eere-diploma” overhandigd kreeg, is niemand minder dan mijn grootmoeder (langs vaders kant).

Prachtstuk!

2 gedachtes over “eere-diploma

  1. Prachtig document! De drie eigenschappen ervan zijn mooi verenigd: een artistiek hoogstaande vormgeving, een prachtige getuigenis van de tijdsgeest, en een heerlijk familiestuk. Geef het een ereplaats.Danny

Geef een reactie

