Anecdotes sur Madame la Comtesse Dubarri

Ik weet het: ik had mezelf voorgenomen in april & mei géén aankopen te doen, omdat er al genoeg niet-boekgerelateerde rekeningen te betalen zijn deze en volgende maand.
Maar…soms krijg je kansen die je moet grijpen, omdat je jezelf achteraf toch voor het hoofd zou slaan als je ze voorbij had laten gaan.

Mijn aankoop van vandaag is er zo eentje:
Het tweedelige, in 1776 anoniem (wellicht in London, mogelijks in Amsterdam) uitgegeven “Anecdotes sur Madame la Comtesse Dubarri” – ook wel gespeld als “Du Barri”, “Dubarry” of “Du Barry” – mocht & kon ik niet aan mijn neus laten voorbijgaan voor de gevraagde/onderhandelde prijs die ik uiteindelijk moest neertellen. Want die lag, inclusief verzending vanuit Canada, nog behoorlijk onder de prijzen die ik elders tegenkwam; nl. tussen 95 & 347 euro voor diezelfde uitgave.

Hoewel ’t boek initieel anoniem werd gepubliceerd, is de auteur wel gekend: Mathieu-François Pidansat De Mairobert.
Pidansat De Mairobert – geboren op 20 februari 1707 & gezelfmoord op 20 maart 1779 – was lid van de Koninklijke Censuur (die over de geschiktheid van manuscripten moest oordelen) & Secrétaire du Roi et des Commandements du Duc de Chartres.

Zijn “Anecdotes” zijn gebaseerd op het leven van Jeanne Bécu (19 augustus 1743 – 8 december 1793); een ‘eenvoudig’ meisje dat dankzij haar huwelijk met Jean-Baptiste Dubarry in ‘betere kringen’ en uiteindelijk ook, als minnares, in het bed van Louis XV belandt.
Als hevig anti-royalistich – u begrijpt waarom ’t boek anoniem werd uitgegeven – pamfletist vermengde Pidansat de Mairobert in deze ‘libelle’ (i.e. een schandaalwerkje) feiten & (seksuele & erotische) fictie met betrekking tot de koning & zijn minnares met als doel roddels te verspreiden & het koningschap (mee) te ondermijnen in pre-revolutionaire tijden. Erotica als politieke wapens.

Over het algemeen wordt aangenomen en verondersteld dat het boek voor het eerst in 1776 in Londen gepubliceerd werd.
Maar bij het opsnorren van & onderhandelen over de prijs voor mijn exemplaar viel mijn oog op 1 exemplaar dat opviel door de vraagprijs (van 1.000 Britse Ponden of 1.178 euro!), het vermelde jaar van uitgave (1775 in plaats van 1776) en de uitleg dat “the Horace quotation [is] justified to the left and with the upper and lower rules in the title made up of five short rules”.
Dat was het eerste dat ik daar van hoorde of las. En ik kroop dan ook onmiddellijk in de digitale pen om de verkoper te verzoeken om mij een foto van de titelpagina te bezorgen.

Veronderstellend dat de verkoper in kwestie toch geen zin zou hebben om mij de gevraagde foto te bezorgen & wetend dat ik té ongeduldig ben om te wachten, ben ik verder gaan zoeken & vond ik welgeteld 1 exemplaar (in de collectie van de Bayerische Staatsbibliothek in München) dat bevestigd dat “Anecdotes” inderdaad voor ’t eerst in 1775 en niét in 1776 gedrukt werd.

Maar omdat 1.000 Britse Ponden helemaal niet te rijmen valt met het (huidige) beschikbare budget, blijf ik gewoon uitermate tevreden met mijn prachtige, in kalfsleder ingebonden exemplaar uit 1776.

5 gedachtes over “Anecdotes sur Madame la Comtesse Dubarri

  1. Ik wou het op een andere manier formuleren, maar het komt op hetzelfde neer: die erotica hebben van jou tot een flink neefje van de Perkamenten Man gemaakt. Hij was me dus voor. Maar het blijft even gemeend: een prachtige bijdrage aan Blogland.

  2. Interessante aankoop. Er bestaat ook nog een Amsterdamse editie uit 1776 met een licht afwijkende titel. Een exemplaar hiervan is te vinden in de British Library onder signatuur 10662.b.15.

Geef een reactie

