nut

hoe vaak moest ik al niet uitleggen wàt er nou precies leuk is aan ’t verzamelen van boeken?
in dat geval citeer ik meestal boudewijn büch; de quote die bovenaan deze pagina staat, vat ’t voor mij namelijk perfect samen.

en hoe vaak werd mij al niet gevraagd wat nou precies ’t nut is van ’t verzamelen van publicaties over (de geschiedenis van) het studentenlied?
ik vertel dan – de vraagstellers met wisselend succes overtuigend dat er überhaupt enig nut is – over de reden waarom ik het onderwerp zelf ben beginnen verzamelen jàren geleden. namelijk: voor mensen die iets over het onderwerp willen schrijven of weten, zijn er geen of nauwelijks bronnen beschikbaar in onze vlaamse/belgische archieven en bibliotheken. en daar wil(de) ik verandering in brengen.

ik ben dan ook behoorlijk blij dat ik, vanaf vandaag, bovenstaande redenering & argumentatie kan staven met volgend emailbericht dat vanmiddag in mijn mailbox binnenkwam:

Ik ben een studente muziektheorie aan het conservatorium in Gent en ik werk volgend jaar mijn scriptie af. Hiervoor zou ik willen werken rond studentenliederen. Al rondzoekend op internet ben ik zo bij uw Bibliotheca Studentica terechtgekomen. Mijn onderwerp staat nog niet helemaal vast, maar zou het mogelijk zijn om enkele van uw boeken te raadplegen als dit nodig zou zijn?

laat ik dus nooit nog iemand twijfelen aan het nut van mijn verzamelwoede!

Een gedachte over “nut

  1. En het aantal reacties komt overeen met de stilte die heerst aan een geanimeerde tafel, waar zonet een driesterrengerecht werd opgediend; men geeft impliciet toe dat het lekker – in uw geval juist – is, maar niemand durft het als eerste te zeggen. Je proeft het wel, maar hoe zeg je het? Simpel: het is lekker, he? Of, in dit geval: ja, dat klopt volkomen. Maar door dit ene mailtje heb je nu plots een Bibliotheca met wetenschappelijke waarde. Proficiat!

Geef een reactie

