speculanten

gisterenmiddag stuitte ik, eerder bij toeval, op een ebay-veiling van Retif de La Bretonnes “Mes amours à vingt ans”.
het ging om de gelimiteerde (1600 stuks in totaal; dit was n° 900) Parijse uitgave van 1947 in 2 delen met prachtige illustraties van Jacques Tournebroche.
de prijzen voor dit werk variëren tussen de 80 EUR (beduimeld exemplaar zonder cassette) en 380 EUR (het ‘auteursexemplaar’ van Tournebroche).
het exemplaar dat gisteren verkocht werd, ging onder de virtuele hamer voor slechts 36 EUR.
maar helaas ging het niét naar mij. 28 seconden voor het einde van de ebay-veiling wilde ik mijn maximumbod nog (stevig) opdrijven…maar net op dat ogenblik besliste mijn computer om tijdelijk te blokkeren.
balen! dat kan ik je verzekeren.

maar vanmiddag werd het min of meer wraakroepend.
want de kerel die gisteren het boek kocht, heeft ’t vandaag alweer online staan met een openingsbod van 90 EUR.
de smeerlap heeft ’t boek niet eens gekocht uit liefde voor het oude papier, maar alleen maar om er snel een paar euro’s uit te slaan.
een knieschot moet ie krijgen!

3 gedachtes over “speculanten

  1. Waarde Akim,Een filosofisch vraagje/probleem.Misbruik maken van de onkunde van verkopers om er zelf rijker van te worden vinden wij (jij en ik) esthetisch niet correct. Stel dat het desbetreffende boek door een bibliofiel zou zijn gekocht (voor zijn verzameling) voor een, in verhouding tot de werkelijke waarde, veel te laag bedrag?Nog steeds een knieschot?

  2. Nee. In dat geval blijft 't natuurlijk zwaar balen omdat het koopje naar iemand anders ging, maar uiteraard gun ik andere boekenliefhebbers ook hun gelukje af & toe :-)In dit geval vond ik het gewoon frappant dat er zuiver speculatief aangekocht werd.

Geef een reactie

