aanwinsten v/d week

3 dagen verlof.
De bedoeling was om nieuw stand-up-comedymateriaal te schrijven.
Maar gisteren en vandaag werden er 3 nieuwe aanwinsten geleverd & wordt de vrije tijd o.a. besteed aan bankhangen, grasduinen & lettervreten.

’t Meest in mijn nopjes ben ik met “De Stichtingsbul van de Leuvense universiteit, 1425-1914” (Marc Nelissen, Jan Roegiers & Erik Van Mingroot; Universitaire Pers Leuven; 2000). Niet alleen omdat het een héél mooie, wetenschappelijke uitgave is. Ook omdat dit boek nog ongebruikt bleek te zijn – het zat nog in de originele plastic verpakking – en ik er slechts 17 EUR (inclusief 7 EUR verzendingskosten; ’t is ook letterlijk ‘zware kost’) voor betaalde terwijl je er in de universiteitsshop momenteel 100 EUR voor moet ophoesten.
Een koopje dus.

Het werkje “Overzicht 10-jarige werking A.V.H.V.” (Jos Vermeulen, Blauwvoetuitgaven; 1929) heb ik ooit eerder gelezen of gezien (hoewel ’t nergens in mijn boekenkast terug te vinden is), maar dan in een uitgave met de kaft in lichtblauw papier.
Inhoudelijk is het nogal saai & feitelijk. Maar de portretten van de 10 (oud-)voorzitters maken veel goed.

Van het “A.K.V.S. Liederenboek” bezat ik al één ongedateerde (eerste?) druk.
Sinds vanmorgen hebben we ook een (ongedateerde) derde druk in de collectie staan. Heel veel ‘klassiekers’ en ‘oude bekenden’ die ook in talloze andere studentenliedboekjes (uit die tijd) voorkomen, maar ook een aantal leuke ontdekkingen. Zoals de twee “Oostendsch[e] studentenlied[eren]” en de volgende, mij onbekende, (Nederlandstalige) strofe van het lied “A, a, a, valete studia!”:

IJ, ij, ij, Verdult! wat zijn wij blij!
Als wij dan naar huis toe gaan,
Bij het kraaien van den haan,
IJ, ij, ij, Verdult! wat zijn wij blij!

2 gedachtes over “aanwinsten v/d week

  1. Deze oud-student heeft een ogenblik gedacht een bod te doen op twee van de drie door jou aangekochte boeken. Hij heeft het echter gelaten, omdat het zaad van een andere gedachte hem door het hoofd spookte. Je kunt dat lezen op mijn bijdrage van vandaag, onder de subhoofding: "een student is een vent…". Er zit enige weemoed in mijn tekst, enige opstandigheid ook, en enige berusting. Maak er maar van wat je zelf wil, het staat op het web, en iedereen mag er het zijne van denken.Groeten, Danny-Andebijk

  2. LS,heeft u interesse om eens een bloemlezing te geven van uw favoriete studentenverhalen voor een groot studentenpubliek? Ik beheer een Nederlandse studentenwebsite die per maand door meer dan vijftigduizend universitaire studenten bezocht wordt. Ik zou het waarderen als u een keer een stuk voor onze site zou willen schrijven. U kunt mij mailen op redactie [at] soggen.nl.Met vriendelijke groet,D.SchippersHoofdredacteur Soggen.nl

Geef een reactie

