Nieuwe aanwinsten

Gisteren, voor het eerst sinds een eeuwigheid, nog es bij De Sleghte in Gent binnengewandeld. Helaas had ik maar een kwartiertje tijd. Nét genoeg om 3 boekjes te scoren.

“Jong, en Vlaams, en vrij. De Gentse Rijksuniversiteit in de spiegel van de literatuur” werd in 1990 uitgegeven door de “Bond van de Gentse Germanisten” om het honderdjarig bestaan van hun faculteit te vieren & bevat een bloemlezing van teksten uit de Vlaamse literatuurgeschiedenis waarin de Gentse Alma Mater en het Gentse studentenleven centraal staan.

Dat René De Clercq tijdens zijn Gentse studententijd “De gilde viert” schreef, is geweten. In deze bundel ook het minder / niet gekende lied “De goede schacht” :

Mijn boeken en mijn borden
Zijn eindelijk in Gent.
Ik wil een dokter worden,
Nu ben ik al student.
Daar valt wat meer te leeren
Dan ik eerst had gedacht…
Ik zal wel braaf studeeren,
Ik ben een goede schacht.

Ik zag mijn professoren
En hunnen hoogen hoed;
In ootmoed als herboren
Heb ik hen diep gegroet.
Wat hebben al die heeren
Toch wetenschap in pacht!
Ik zal wel braaf studeeren,
Ik ben een goede schacht.

Maar de “oude” die me richten,
Zijn ook een achtbaar volk;
Ze dragen hun gezichten
In strenge tabakwolk.
Hen kennen, dienen, eeren,
Verdiept mijn denkenskracht,
Ik wil wel braaf studeeren,
Ik ben een goede schacht.

Ik drink wel graag een beker,
En hoor wel graag een lied;
En meedoen zal ik zeker
Als ’t niet te vaak geschiedt.
Een pintje kan ik teeren,
Geen negen noch geen acht.
Ik zal wel braaf studeeren,
Ik ben een goede schacht.

Een meisje te beminnen,
Dat kostte heel wat tijd;
Ik raakte er vast mijn zinnen
En mijn gedachten kwijt.
IK wil maar niet verkeeren,
Maar blokken dag en nacht!
Ik zal wel braaf studeeren,
Ik ben een goede schacht.

Eens zal ik dokter worden,
Nu ben ik al student.
Mijn boeken en mijn borden
Verhuis ik dan uit Gent.
Dan zal ik mij geneeren,
Doorheel een dorp geacht.
Ik zal wel braaf studeeren,
Ik ben een goede schacht.

“Gentse rectoren tot hun studenten” bevat 23 ‘academische openingsreden’ van evenveel Gentse rectoren tussen 1870 en 1969.

Twee weken voor de paasvakantie van het academische jaar 1968-1969 brak er in Gent – bijna een jaar na Berlijn, Parijs, Brussel & andere plaatsen – een ‘studentenrevolte’ los. In het boekje “De Gentse studenten en de repressie van de politie en professoren” worden de aanleidingen, eisen, acties, ‘repressies’,… en het “vijf-puntenprogramma” van de studenten uit de doeken gedaan.

Geef een reactie

