Ne Praeter Modum – probleempje (vervolg)

Ik meldde het al: er was een probleem opgedoken bij de datering van het lied “De Wijn” uit het handschrift met Amsterdamse studentenliederen.
Ik had het gedateerd tussen 1814 en 1822, maar er bleek een liedboek uit 1801 te zijn volgens het Meertensinstituut waar dit lied al in voorkwam.
De tekst die ze me toestuurden is inderdaad identiek dezelfde als die uit het handschrift.
Mijn datering zou dus niet kloppen.

Tenzij…
Tenzij op de webstek van de Liederenbank een foutje geslopen is & ze de verkeerde datum van de eerste druk (1801) van het liedboek vermeld hebben, terwijl het lied pas in de tweede druk (1826 – wat wél zou kunnen volgens mijn onderzoek naar de datering) werd opgenomen.

Hopelijk kunnen ze dat even dubbelchecken & confirmeren.

Geef een reactie

