De Digitale Bibliotheca Studentica

Volgens Wikipedia begint “de geschiedenis van het internet…op 4 oktober 1957 met de lancering van Spoetnik I door de USSR”, maar van een echt World Wide Web is er eigenlijk pas sprake sinds 1983. 25 jaar later is het net een gigantische moederpoel van enorme onzin & nutteloze informatie, maar gelukkig ook van heel nuttige projecten. Net geen jaar geleden ontdekte ik Google Books. Dat is één van die projecten. Wàt een aangenaam speelgoed is dat!

Boekenliefhebbers en -verzamelaars hebben, uiteraard, het liefst the real deal in hun bezit. Maar échte boeken hebben zo hun beperkingen en nadelen.

Wie (antiquare) boeken niet alleen verzamelt om het verzamelen en het ‘hebben’, zoals ik, maar ook om af & toe te researchen, durft zich wel es blauw ergeren aan het feit dat heel wat, oude & nieuwe, publicaties moeilijk of helemaal niet meer verkrijgbaar zijn in de handel. Bibliotheken en archieven kunnen dan een oplossing bieden, maar ze vragen wel veel moeite, tijd en geduld. Bovendien: als je interesseveld en/of research zich dan toespitst op heel specifieke onderwerpen, zoals studentica, studentenliederen en/of studentenliedboeken, ben je – zeker in België – behoorlijk snel door de beschikbare collecties heen.

Voor publicaties die nog wel beschikbaar zijn, gelden de wetten van vraag & aanbod. Toen ik jàren geleden de Gentse antiquaraten afschuimde, op zoek naar mijn eerste studentica, was ik (zowat) de enige in Gent met die interesse. Antiquaar Eric – van Efemerie Eric aan de Ottogracht – bijvoorbeeld legde zorgvuldig alles wat mijn interesse zou kunnen hebben opzij tot ik weer eens bij hem binnenwipte om de nieuwe buit te komen bekijken. Al wat niet meegesleurd werd richting mijn appartement werd terug opzij gelegd & bleef daar liggen.
Ondertussen is het aantal verzamelaars – mede besmet met het verzamelvirus door mijn enthousiast geblog en geratel over mijn passie & mijn schrijfsels over het onderwerp links en rechts? – behoorlijk gestegen.
Bovendien is het zoeken naar studentica – dankzij Ebay, Antiqbook & andere online antiquaraten – een stuk eenvoudiger geworden; waarmee meteen ook de charme van het struinen van de ene oude-boekenwinkel naar de andere verloren gegaan is.
Gevolg: de prijzen durven tegenwoordig wel eens de pan uitswingen.

Maar ondanks dat blijft een verzamelaar natuurlijk kopen. Zijn drang tot het ontdekken en liefhebben van nieuwe aanwinsten en aanwinstjes moet namelijk keer op keer bevredigd worden.
En al die aankoopjes moeten natuurlijk netjes en verzorgd gestockeerd kunnen worden. Dus wordt de kleine boekenkast na verloop van tijd vervangen door een wat grotere boekenkast die ook alweer snel te klein wordt.

Google Books is in alle opzichten helende zalf op brandende wonden.
Boeken die nergens meer te vinden zijn – tenzij in bibliotheken die geografisch gezien nét iets te ver liggen om ze even te gaan bestuderen – vind je daar.
Boeken die in de particuliere handel onbetaalbaar zijn (geworden), vind je daar. En bovendien he-le-maal gratis zodat je letterlijk àlles wat ook maar enigszins een raakvlak heeft met jouw interesse in je bezit kan hebben.
En de enige stockeerruimte die je nodig hebt, zijn een harde schijf & wat blanco cd’s of dvd’s om te branden zodra je harde schijf vol dreigt te raken.

Aanvankelijk zocht ik slechts af en toe & lukraak naar leuke studentica op Google Books. En zo had ik tot voor enkele maanden geleden een paar honderd leuke dingen gevonden. Daarna ging ik doelgerichter zoeken & maakte ik er een gewoonte van om telkens als er in zo’n digitaal beschikbaar boek een bibliografie voorkwam verder te grasduinen in Google Books om te zoeken naar de werken die in die bibliografie voorkwamen.
Gevolg: de ‘digitale Bibliotheca Studentica’ telt ondertussen bijna 1000 studentica die me anders fortuinen gekost zouden hebben & die me weer 1001 invalshoeken hebben opgeleverd om de thematieken in mijn collectie verder uit te breiden. Zo kan ik me, wat de financieën & het échte drukwerk betreft, verder focussen op mijn huidige verzamelonderwerpen & ondertussen toch ieder grilletje om wat nieuws te hebben sussen.

Heerlijk!

Geef een reactie

