Skull & Bones

Eerder deze week werd ik door Michaël Collin (studentenvereniging Orbis in Hasselt) gecontacteerd via email m.b.t. mijn teksten op mijn BS-website. Hij vroeg zich in die email onder andere af hoe ik aan zoveel informatie (m.b.t. studentenliederen & studententradities) kwam, want bij het schrijven van zijn thesis (over ‘fenomenen uit het studentenleven’) had ook hij moeten vaststellen dat er in België/Vlaanderen (te) weinig (wetenschappelijke) bronnen beschikbaar zijn voor een dergelijk onderzoek.

Zijn thesis eindigt met een korte stukje over het geheime, Amerikaanse, Yale-studentengenootschap “Skull & Bones”.
Volgens mij draait het bij dit ‘geheim genootschap’ vooral om “much ado about nothing”. Maar in de US nemen ze het natuurlijk héél serieus :

Als zelfs dweeps als George W. Bush & John Kerry lid kunnen worden, kàn het niet veel soeps zijn.

2 gedachtes over “Skull & Bones

  1. Het heeft vaak niet zoveel te maken met wie je bent maar eerder met wie je kent. Wij kennen G. W. Bush nu als hoe hij is als president en Kerry als congresman; bij Bush wordt gesproken van een legacy gezien ook zijn voorouders lid waren van dit genootschap als ik me niet vergis. Yale is trouwens niet de enige universiteit met dergelijke geheime genootschappen. Aan de ULB is er sinds +/- 1919 ook een dergelijke vereniging met verdacht gelijkende symboliek en sinds begin de jaren 80 heb je ook op de VUB een 'geheime' club die regelmatig bijeenkomt. Mocht het allemaal 'much ado about nothing' zijn dan zie ik dergelijke verenigingen niet zo lang bestaan. Ze moeten een of andere meerwaarde bieden voor de leden en ik betwijfel sterk of een vereniging waar je al es een pint gaat drinken maar niet veel meer dan dat overlevingskans heeft als je slechts een beperkt aantal leden per jaar toelaat. Broederschappen bestaan nu eenmaal, ik kan er uit mijn hoofd in Vlaanderen en aan Belgische universiteiten toch wel enige opnoemen. Wie de waarde van de broederschappen wil kunnen waarderen moet er volgens mij ofwel lid van zijn ofwel kunnen snappen wat de meerwaarde is van broederlijkheid, die zeker bij initiatieke genootschappen, zoals deze waarvan sprake hierboven, door het meemaken van dergelijke initiatie, veel hoger ligt dan bij de gemiddelde club volgens mij.

Geef een reactie

