Must haves

Gisteren bracht de vriendin, voor het eerst sinds we elkaar kennen, het onderwerp ‘shoppen’ ter sprake. Ze was namelijk al wat herfstcollectie gaan inslaan & had dat, naar eigen zeggen, behoorlijk enthousiast gedaan. Hoeveel ze precies gespendeerd had, durfde ze aanvankelijk niet zeggen, want “anders ging ik denken dat ze altijd zoveel geld uitgaf aan kleding”. Het uiteindelijk vernoemde bedrag oversteeg het budget dat ik jaarlijks aan kleding spendeer, maar dat verbaasde me niks. Vrouwen spenderen nu eenmaal graag en veel geld aan kledij; ik verkwansel het liever met boeken & studentica. Meer nog: als ik ga shoppen dan reken ik niet in euro’s, maar in “x aantal boekjes die ik had kunnen kopen” voor het bedrag dat voor een broek, een hemd, een paar schoenen of een pak aangerekend wordt.

Daarom, liefje, als het een troost mag zijn: ik heb me voorgenomen de komende 2 weken (te) veel geld uit te geven aan 2 prachtige studentica die ik vanavond online geveild zag worden.

Een eerste is een unieke druk op zijde van de cartoon die de Gentse striptekenaar Buth – Leo de Buth, geboren te Gent in 1919. Bekend van zijn stripreeks “Thomas Pips” in Het Volk. Samen met Willy Vandersteen en Marc Sleen is hij één van de belangrijkse pioniers van het Vlaamse beeldverhaal – in 1949 maakt naar aanleiding van de studentikoze bezetting van het Gravensteen (lees meer hier & hier). Het zijden doek (een halsdoek? een vlag?) meet 75 bij 88 centimeter. Hoewel de tekening geen naamvermelding – niet van de tekenaar, noch van de drukker – draagt, is ze wel degelijk van de hand van Buth. Dat weet ik, enerzijds, omdat deze afbeelding gebruikt werd op de kaft van het boek dat verscheen n.a.v. de 50e herdenking van de studentenbezetting van het Gravensteen; anderzijds wijst de verkoper op Buths ‘geheime handtekening’: er zit namelijk een muis verborgen in de tekening; iets dat Buth blijkbaar vaker deed.

Het tweede ‘must have’ item is een sublieme vollinnen portfolio met goudopdruk dat in 1880 werd uitgegeven n.a.v. de “Maskerade gehouden door de leden van het Leidsche studenten-corps. Den 22e Juni 1880”. In die maskerade speelden de Leidse studenten de intocht van Philips de Schoone in Amsterdam (1497) na. Het portfolio bevat om te beginnen een genaaide katern van 4 bladen grijs-blauw papier met titel en 6 pagina’s met de beschrijving van de figuren (telkens met de naam van de historische personnage en de naam van de “acteur”). Daarnaast zijn er in totaal 32 chromolithografieën (kleursteendrukken) die in totaal 231 historische, gekostumeerde figuren afbeelden. Die prenten zijn telkens gedrukt op gevouwde vellen van 69.5 cm die (met een strook papier aan de achterzijde) aan elkaar zijn gemonteerd zodat ze als één harmonicavouw uitgeklapt kunnen worden tot een maskeradeprent die maar liefst 11 (elf!) meter lang is. Hierboven vind je alvast de allereerste prent; wie ze alle 32 wil zien, kan ze hier als rar-bestand downloaden.

Geef een reactie

