Een duitjen

Gisteren werd mij gevraagd om begin oktober een lezing van 45 à 60 minuten te houden “over het studentenlied”. Om het voor de eventuele toehoorders enigszins aangenaam te houden, ga ik die ruim bemeten toegewezen tijd verdelen over 2 of 3 onderwerpen. Eén ervan wordt “de vrouw in het Nederlandstalige studentenlied”; een tweede wellicht “studentenliedboeken in Vlaanderen”.

Vanavond begon ik met het inventariseren van studentenliederen waar “de vrouw” in voorkomt. Bladerend door Heyndrickx’ Studentenliederboek uit 1899 kwam ik het lied “Een duitjen” tegen waarvan de eerste regel onmiddellijk een herkenningsprikkel naar mijn grijze massa stuurde. Onmiddellijk gevolgd door een signaal van twijfel: de Vlaamse toondichter die hier vermeld werd (Karel Mestdagh) kon niet de toondichter zijn van het Duitse lied (“Ein Heller und ein Batzen“) dat ik meende te herkennen in deze Nederlandse tekst.

Maar mijn vermoeden was juist: onderstaande, Vlaamse studentenliedtekst – die voor ’t eerst gepubliceerd werd in “Ons Leven” onder het pseudoniem Langbein – is wel degelijk gebaseerd op het Duitse voorbeeld dat ik in gedachten had. Maar dan zonder het (Duitse) refrein en op een nieuwe melodie van Mestdagh.

Een duitjen en een stuiver
zijn gansch ’t vermogen mijn!
Het duitjen is voor “Werchter”
de stuiver is voor wijn.
De baas en zijne deerne
zij zuchten “Wee!” en “Ha!”,
de baas wanneer ik kome,
de deerne als ‘k henen ga.

Mijn leerzen zijn in slunsen,
mijn schoen de zolen los,
en buiten zingt de vogel
dat ’t hellemt in het bosch.
En kan ik niet gaan wand’len
ik blijve ’t huis alsdan!
En heeft het vat geen raken
zoo drink ik er niet van!

Een (midi van de) partituur volgt wellicht binnenkort als Pelle weer tijd heeft 😉

UPDATE: de melodie kan je hier beluisteren.

3 gedachtes over “Een duitjen

Geef een reactie

