Ernest Staas, advocaat

Antonius Josephus Georgius Franciscus Bergmann, geboren in Lier in 1835, was als atheneumstudent in Gent een van de mede-oprichters van het (vrijzinnige) Taalminnend Genootschap ’t Zal Wel Gaan. Na zijn studies in Gent vestigt hij zich in 1858 als advocaat in zijn geboortestad, maar hij was ook schrijver.
Zijn bekendste werk – Ernest Staas, advocaat – dat hij onder de schuilnaam Tony publiceerde, verscheen begin 1874 een paar weken voor zijn vroegtijdige dood. Het werd in 1875 met de Vijfjaarlijkse Staatsprijs voor Nederlandse Letterkunde bekroond. Zoals de ondertitel ‘Schetsen en beelden‘ aanduidt, bestaat het uit een reeks (semi-)autobiografische schetsen, die telkens losse beelden brengen uit het leven van de advocaat Ernest Staas. Achtereenvolgens tekent de auteur: drie beelden uit het verleden (zijn kinderjaren), drie schetsen uit het jongelingsleven (zijn studentenjaren), drie herinneringen uit de proeftijd (zijn stage als advocaat), drie indrukken der eerste jaren (als advocaat) en latere kennissen (uit zijn praktijk).

Voor verzamelaars van studentica is natuurlijk het deel over zijn studentenjaren in Gent interessant, maar ik kocht het boek nooit eerder omdat de rest van de verhalen niet in mijn kraam pasten. Maar toen ik deze week een Zuid-Afrikaanse uitgave, met een inleiding en aantekeningen van dr. Dekker van de universiteit in Potchefstroom, zag, heb ik me toch laten verleiden om het aan te schaffen.

Het boek zelf is in het Nederlands/Vlaams, de inleiding in het Afrikaans. Benieuwd wat Dekker te vertellen zal hebben. Zodra het boek toekomt, stort ik me op zijn aantekeningen.

Geef een reactie

