Historia Academica (n° 23 & 29/30)

De “Studentengeschichtliche Vereinigung des Coburger Convent”, opgericht in 1959, heeft als doel het bevorderen en bedrijven van wetenschappelijk onderzoek naar de geschiedenis van het (Duitse) hogeschool- en universiteitswezen, het studentendom en in het bijzonder de historische ontwikkeling van het CC zelf en haar verenigingen.

De resultaten van dat onderzoek worden door het CC uitgegeven in de reeks “Historia Academica” waarvan om het jaar (voor enkelvoudige nummers) of tweejaarlijks (voor dubbeluitgaven) een nieuw nummer verschijnt.

Vorige week bood ik op 3 uitgaven uit deze reeks.
Nummer 23 handelt over de “Deutsche Studentensprache” (lemma’s beginnend met A-K) en is voor een prikje (2,5 EUR) onderweg naar mij.
Nummer 24 is het vervolg (L-Z), maar ging helaas naar een andere bieder. Gelukkig is dit deel nog verkrijgbaar bij het CC (in tegenstelling tot nummer 23).
Op nummers 23 & 24 bood ik ‘voor de aardigheid’, want ze zijn wel leuk, maar het dubbelnummer 29/30 moést – “Moeten is dwang”, zei mijn oma altijd, maar we worden wel eens irrationeel als het over bedrukt papier gaat – ik hebben voor mijn studentenliedcollectie. Dit deel, geschreven door Th. Hölke, gaat namelijk over (de geschiedenis van) het “Deutsche Studentenlied”. Ook dit deeltje komt voor slechts 2,5 EUR binnenkort mijn richting uit.

Geef een reactie

