Vlaams clubliederenboek

Ik loop al enkele jaren rond met het idee een ‘encyclopedisch’ Vlaams clubliederenboek samen te stellen. Bedoeling van het boek : een overzicht bieden van alle studentenclub-, -kring-, -vereniging-, -gilde-, -genootschapsliederen, enzovoorts die ooit in Vlaanderen geschreven en gezongen werden.

Maar aangezien ik voortdurend met 1001 projecten en projectjes bezig ben waar ik met plezier mijn vrije tijd aan verpruts & aangezien dit project wel heel erg tijdrovend is, laat de concrete uitwerking een beetje op zich wachten.

Ruim 2 jaar geleden stelde ik een eerste lijst samen van ‘studentenclubs’ die ooit in Vlaanderen bestaan hadden. Ik telde er 1319. Mijn studentikoos petekind Wouter Schaep (v. ’t Paterke), toen schacht bij Castrum, moest toen voor zijn ontgroeningsopdracht een eerste reeks clubliederen verzamelen. Christohpe Standaert (v. Stanny), een ander studentikoos petekind & dit jaar schacht bij Castrum, kreeg de ‘vervolgopdracht’ en mocht op zoek naar een tweede reeks clubliederen. Lange tijd bleef het van zijn kant stil – sommige studenten spenderen effectief tijd aan hun studies tijdens het academiejaar – maar sinds deze week is hij weer boven water gekomen. En voorwaar : hij is aan zijn ontgroeningsopdracht bezig.

Ik had me ondertussen ook weer aan ’t werk gezet voor dit project en met een beetje geluk kunnen we tegen het einde van het academische jaar een eerste – ongetwijfeld nog voor heel wat verdere aanvulling vatbare – versie van het ‘Vlaams Clubliederenboek’ presenteren.

We houden jullie op de hoogte.

Een gedachte over “Vlaams clubliederenboek

Geef een reactie

