Studentenlieder zur Laute oder Gitarre

Een eeuwigheid geleden vatte ik, ongetwijfeld tot grote ergernis van mijn leraar, het plan op om – behalve slagwerklessen – ook gitaarlessen te gaan volgen aan de lokale muziekschool. De eerste les van 30 minuten werd besteed aan het aanpassen van het standaardinstrument aan haar nieuwe, tegendraadse eigenaar die er, als linkshandige, niet in slaagde het ding op een degelijke manier vast te houden, laat staan bespelen, voordat de snaren andersom op het instrument bevestigd werden. Net als Jimi Hendrix ‘ondersteboven’ leren spelen, vond mijn leraar niet verantwoord.

Wellicht had ik dit eerste gitaartafereeltje beter meteen geïnterpreteerd als een duidelijk signaal om er niet aan te beginnen. Talent om het instrument te bespelen was me toen al vreemd en is het altijd gebleven. Verder dan wat eenvoudige akkoorden aanslaan (‘9 crimes’ van Damien Rice is de nieuwe topper ten huize Willems) en wat simpele melodielijntjes lezen en tokkelen ben ik nooit gekomen als ‘gitarist’.

Het boekje ‘Studentenlieder zur Laute oder Gitarre’ (1913, Heinrichshofen’s Verlags, Magdeburg) is een boekje dat op het lijf geschreven is van non-talenten als ik zelf : 31 studentenliederen voorzien van eenvoudige gitaarbegeleidingspartituurtjes.
Eens checken of ik het nog (altijd even slecht) in de vingers heb.
Geef een reactie

