Kommersbuch – Studentenliederbuch. Lieder fahrender Schüler.

Zoals ik een paar blogbijdragen hieronder al meldde, had ik het hierboven genoemde liedboekje al in mijn collectie.
Maar toch wordt het – helaas voor de collega-verzamelaars die al interesse betoonden – niet doorverkocht.
Ik kende dit boekje al in 2 verschillende versies : een ordinair bruin kaftje met daarop de titel “Kommersbuch. 1. und 2. Teil” & een andere, bruine kaft met dezelfde titel + een mooie tekening van een wijnrank waarin een wijnbokaal en een luit verweven zitten.

De editie die ik terugvond in het pakket dat me eerder deze week werd toegezonden is een uitgave in verenigingskleuren (rood-wit-groen) en heeft 5 biernagels (aan de voorzijde verloor ik er alvast eentje tijdens het doorbladeren van het boekje op kantoor; ik vond het niet meer terug). Om welke Duitse vereniging het precies gaat, wordt met voorlopig nog niet duidelijk. Er zijn nogal wat Burschenschaften en Landmannschaften met deze kleuren. En in het liedboekje komt ook geen Zirkel (monogram) of plaatsvermelding voor die meer duidelijkheid kan brengen.

Inhoudelijk is dit liedboek weinig origineel – dat wist ik al van de andere versie die ik bezit – maar de uitvoering maakt het toch nog leuk. Houden dus!

Geef een reactie

