Nieuwe aankopen

Ondertussen weer een paar aardige studentenliedboekjes op de kop getikt :

01. “Liederbuch des Philisterverbandes Saravia”
Een Duits studentenliedboekje uit de jaren ’50 of ’60 van de vorige eeuw. Het telt 32 pagina’s, is 14,5 bij 10,5 centimeter groot en hoewel het het uiterlijk heeft van een gestencild en geniet liedboekje vermeld de binnenkant “Druck: V. Schröder, Luisenthal”. Het boekje zelf zal qua liedteksten wellicht weinig nieuws te bieden hebben. Ik kocht het vooral omdat er bij het liedboekje een aantal losse blaadjes zitten met “Farbenstrophe der K.D.St.V. Saarland und 8 Seiten […] weiteren Liedtexten” die wellicht wat nieuws aan’t licht brengen.

02.”Gedichte und Studentenlieder” van Johann Christian Günther in een heel recente herdruk. De ‘Studentenlieder’ heb ik al ergens in mijn collectie staan en zijn ‘Gedichte’ zijn waarschijnlijk om te huilen met de pet op, maar voor 5,49 EUR (inclusief verzending naar België) kon ik deze prachtig uitgevoerde uitgave niet laten liggen.

03. Codex Ruca 1978
Ik heb héél lang gezocht naar een recent exemplaar van dit liedboek (zie elders in deze blog) dat meestal de studieduur van de eigenaar niet overleeft omwille van het baldadige karakter van de cantussen waarop het gebruikt wordt en nu vond ik dus een (bijna) puntgaaf exemplaar dat bijna 30 jaar oud is. Benieuwd of er een eigenaar in vermeld wordt of dat het om een blanco exemplaartje gaat dat nooit dienst gedaan heeft.

04. KVHV Studentencodex 1978
Deze had ik al. Maar ’t is mooi ruilmateriaal.

Geef een reactie

