De winnende speech

In een ver en duister verleden werd ik in Gent twee jaar na elkaar uitgeroepen tot ‘Speechkampioen’ van het Gentse seniorenkonvent. Een paar jaar later introduceerde ik het concept ook bij Castrum en werd er jaarlijks een ‘speechcantus’ georganiseerd waarop de commilitones elkaar, nog meer dan tijdens een gewone cantus, verbaal de loef probeerden af te steken om de titel van Castrum-speechkampioen in de wacht te slepen. De voorbije drie jaren speechte ik telkens buiten competitie mee omdat ik in de jury zetelde, maar – vooral – omdat ik er geen enkele keer toe kwam een degelijke speech voor te bereiden. Commilito Matrose ging tijdens de eerste en derde editie met de titel lopen, commilito Kongo mocht de tweede editie op zijn naam schrijven.

Het reglement van de Castrumspeechkampioenschappen stelt – net zoals het Gentse reglement – dat de commilito die drie keer in een periode van vijf jaar de titel en het bijhorende wissellint van ‘Speechkampioen’ wegkaapt zich tot in de eeuwigheid ‘Castrum-speechkeizer’ mag noemen. Omdat commilito Matrose dit jaar een gooi zou doen naar de eeuwige roem en omdat we het hem niet al te gemakkelijk wilden maken, zorgden we er voor dat we dit jaar wél met een voorbereide speech – met als onderwerp: mijn minnares Pamela Anderson – aan de clubavond begonnen.
Nadat alle speechers hun speech gegeven hadden, raakte de jury er in eerste instantie niet uit en moest er alsnog geïmproviseerd worden over “15 jaar Castrum” tussen commilito Matrose – die eerder aangenaam onderhoudend vertelde over Castrum in de middeleeuwen en de rood-blauwe ridder – en mijzelf.
Gelukkig bestond de jury voornamelijk uit mannen met een zwak voor blondines met grote borsten en trok ik uiteindelijk aan het langste eind.

Geef een reactie

